tisdag 19 januari 2010

Till alla som väntar sitt första barn

Alla ni som går i väntans tider för första gången - GRATTIS! Ni har en underbar tid framför er förhoppningsvis.

Det skrivs spaltmeter om vad som behövs, vad som är rätt, vad som är fel och så vidare när det gäller den lilla bebisen. Man kan läsa tonvis med litteratur om graviditeten och förlossningen. Mycket viktigt och mycket bra, men även en hel del skräp. Sen glömmer väldigt många bort att ta upp annat som man faktiskt gärna vill veta.

Jag har ju en hel massa sådant onödigt vetande ifall någon vill ta del av det? Om ni har några knäppa frågor eller om det är något ni undrar över som inte är så lätt att fråga andra människor om så droppa frågorna här.

Efter sex ungar är jag ganska erfaren inom barnafödande och skötsel av bebisar, mjölkstockningar, såriga bröst, kräksbarn, konstig färg på bajs och så vidare. Dessutom är jag både akutsnittad, självstartad och igångsatt.

Jag kan börja med att berätta att det är inte mycket man behöver ha hemma för att klara barnets första halvår. Det här är vad jag behövt de första sex månaderna till bebisen:
  1. En ordentlig liggvagn med täcke, kudde och sängkläder (funkar bra som säng om bebis inte sover hos mor och far, vagga eller spjälsäng kan man köpa senare).
  2. Snuttefilt, gärna en tjockare och en tunn som bebisen kan dra över huvudet då många små gillar det.
  3. Handdukar till kräks och som skötunderlägg (byta blöja kan man göra var som helst, det krävs inget skötbord), finns bra för 5 kr på IKEA (köp 10 stycken så är ni garderade).
  4. Kläder, handlas med fördel på rea eller second hand, ungar växer som ogräs.
  5. Febertermometer (jag föredrar en "riktig" som man använder i rumpan då den är mest exakt).
  6. Febernedsättande som suppositorier eller flytande (stolpillren är dock att föredra på så små).
  7. Idominsalva och potatismjöl (räcker långt och man slipper en massa dyra salvor, krämer och puder OM barnet skulle bli röd om stjärten).
  8. Barnolja att ha i badet (små bebisar behöver inte bada särskilt ofta).
  9. Blöjor och tvättlappar av något slag.
  10. Napp, oavsett vad någon säger så är det guld värt och mina fyra sista har fått napp redan på BB.
Nåväl, ni får gärna fråga precis vad ni vill så svarar jag i ett senare inlägg.

Kram

1 kommentar:

BP sa...

You are rocking så hard kid:-))))) I can't bear it anymore.
Du är så himla... ja, jag vet inte vad jag ska säga.
Okay då: You're best, better than all the rest, better than....
å vem fan minns Tina Turner (hon sjöng den låten), men hon var/är skitbra. Du skulle nog har gillat henne ;-) Och hon dig!!!