fredag 29 januari 2010

Jesper Juul

Det dyker hela tiden upp nya ord, som jag tidigare skrivit. De senaste dagarna har jag hunnit samla på mej några fler ord till min nya ordlista.

Barnbra, som tydligen till och med mäklarfirmor använder, hade jag aldrig hört talas om. Det är dock uppenbart att det beskriver något som är bra för barn. Men låter verkligen "Barnbra område..." bättre än "Barnvänligt område..." undrar jag?

Sen har flera olika sätt att vara som föräldrar och barn fått nya namn, men även om namnen är nya så betyder inte det att företeelserna är nya. Pushingföräldrar är ett exempel, servicebarn är ett annat.

På något sätt så verkar det plötsligt mycket viktigare och hemskare när en företeelse få ett nytt eller ett eget namn. Föräldrar som pressar sina barn och barn som betjänas av sina föräldrar utan motkrav har funnits i alla tider.

Den danska familjeterapeuten Jesper Juul (som jag kom i kontakt med första gången på ett föräldramöte på förskolan då mina stora var små) har även han myntat ett nytt uttryck "Projektbarn".

Det är barn till föräldrar som gjort sina barn till sina projekt, "jag måste göra mina barn lyckliga, annars är jag en misslyckad förälder".

I tidningen "Mama" (nr: 2, 2010) kan man läsa om hur en projektförälder är.

En projektförälder ser inte riktigt hur barnen är utan hur de VILL att barnen ska vara, vidare måste barnet lyckas i allt det företar sej annars känner föräldern en inre oro. En projektförälder blir orolig och mår dåligt om barnen gråter eller blir arga, då ska barnens känslor fixas. Inga bråk, inga konflikter, barnen ska lära sej att världen är en lycklig plats att leva på. De ska slippa att se livets bekymmer, leka och vara glada.

Det är just dessa projektbarn som blir olyckliga, menar Jesper Juul.

Jag tycker att Juul har en hel del intressant att komma med och hans bok "Ditt kompetenta barn" är en av de bättre jag läst.

I boken presenterar Juul ett helt nytt sätt för barn och vuxna att umgås på, som varken bygger på gamla tiders auktoritära maktutövning eller demokratisk tyranni utan på jämlikhet och lyhördhet. "Lyssna på era barn", uppmanar Jesper Juul. "Lita på att deras reaktioner är kompetenta!"

Jag tycker att mycket av vad Juul säger är otroligt logiskt, det är ibland nästan så att jag blir skrämd över hur mänskligheten INTE inser detta utan att behöva lära sej det.

"Det mesta av det som vi betraktar som uppfostran är både överflödigt och direkt skadligt."

Inga kommentarer: