fredag 2 april 2010

På jakt efter våren

Efter att ännu en gren, "Städa tvärtom", var avklarad i Shannaras sjukamp och barnen började klättra på väggarna så vek molnen åt sidan och solen tog över. Snabbt som ögat kläddes alla barn och vi gav oss ut på jakt efter våren!

Ut på äventyr traskar tripp, trapp och trull...

...medan Mammas lille hjärtegull sussar gott i den friska luften.

Färdens första insikt var att även bruna, lerpölar blir vackra i rätt vinkel och ljus.

Strax därpå gjordes dagens underligaste fynd, en sko på en stubbe mitt ute i skogen. Fantasin gick på högvarv och en död gubbe i snåren diskuterades livligt mellan gossarna grus.

Färden gick vidare genom en lerhåla efter en annan...

...tills vi nådde vårt mål. Den lilla, lilla bäcken hade förvandlats till en fors. Med Mammans hjärta boende i halsgropen då barnen kom väl nära det knappt knähöga räcket kastade ungarna glatt i pinnar på ena sidan och sprang sedan likt de odödliga varelser de tror sej vara över till andra sidan för att se dem komma forsande ur trumman.

Sen vände vi stegen hemåt igen...

...och hittade små videkissar som vi sjöng för...

...samt en annan, uppenbarligen mycket spännande lämning om man får tro kidsen.

Passade sedan på att ta vägen runt kvarteret för att lapa i oss så mycket sol som möjligt (och för att trötta ut barnen så mycket som möjligt, ehrm, det var kanske det som var huvudsyftet, men säg inte det högt till någon). Upptäckte då att en av våra goda grannar tar det här med "julen varar ända fram till påska" på fullt allvar.

Hos en annan granne upptäckte jag snödroppar stå i stora klungor utefter väggen. Jag har aldrig fotat snödroppar så jag frågade helt sonika om jag fick komma in på gården och ta några bilder. (Min stora dotter himlade med ögonen och påstod att jag är så pinsam så att man kan dööö när hon fick veta det... Hehe)


Inga kommentarer: