tisdag 2 februari 2010

Morgonprat och lite tjat

"Mamma, MAAAMMAAAA, jag har tappat bort min tand."
"Vad kul, gäsp, mummel."
"Men, den är borta."
"Jaha, har du svalt den? mummel..."
"Nej, alltså, jag ryckte ur den och tappade bort den i sängen."
"Mmmm, mummelmummel, klockan, mummel, VAAA, kvart över åtta, VÄCK ALLA!"

Det måste vara något knas med Mammans mobil och varför har alla börjat sova så länge?

Dödis hasade sej ut i vardagsrummet, kröp ner under en filt och satte på tv:n. Eh...

"Klä dej och se till att få i dej lite frukost!"
"Ja..."
"NU!"
"Ja..."

Puddeludding stängde av tv:n.

"Men, det är ju bara 20 minuter kvar ju, SÄTT PÅ"
"Nej, du ska gå om en KVART"
"VA?"
"Du börjar om en halvtimme, klä dej"
"Jaja"

Dödis släpade sej in i sitt rum, klädde sej, tryckte i sej en skål flingor och borstade tänderna.

"Mamma, jag har redan klätt mej, titta mamma, jag har en kort tröja och en stor tröja."
"Vad bra, vad duktig du var nu Snotti! Sätt på dej strumpor också."
"Ja, jag vann över alla er, haha"

Mamman byter blöja på mini och ser till att Snufflis kommer i kläderna och får välling.

"Mamma, Oliver måste ha kläder med ju."
"Ok"
"Mamma, Oliver måste ha välling med ju."
"Jag gjorde hans välling samtidigt som din."
"Det går inte, då vill inte jag ha min välling, han ska ha en egen välling förstår du mamma."

Mamman förstår och vispar snabbt till en flaska osynlig välling till Oliver.

Mamman tittar till RQ och ber henne äta.

"Jag har redan ätit och klätt mej OCH borstat tänderna, jag har ju varit uppe sen före sju."
"VA? och inte väckt oss andra? Varför väckte du oss inte?"
"Vad då, det är väl inte mitt problem?"

Tonåringar, Mamman sliter sitt hår och mummelmorrar tyst i sitt hörn.

På väg till Puddeludding som sitter vid bordet och vill ha hjälp går Mamman förbi Snotti som sitter som en drömgröt mitt på hallgolvet och försöker trä ett par kalsonger över sina byxor.

"Ska du ha kalsonger utanpå byxorna?"
"Nej."
"Men vad gör du då?"
"Jag skulle ta på mej något."
"Ja, strumpor."
"Just det ja."

Så sprang han glatt iväg för att hämta strumpor istället. Mamman lyckades hitta den tappade tanden under kudden och nu väntar den i ett glas på tandfén.

I köket hade alla nästan ätit färdigt då klockan var fem över halv och Dödis ropade hejdå från hallen. Plötsligt kom RQ farande hyperstressad och började leta tvättlappar och skrek om att hon var tvungen att ha med smörgås för annars skulle hon dö av svält.

"Gör en macka då?"
"Jag hinner inte, jag måste sminka mej. Ska jag komma för sent för att du inte kan fixa en macka åt mej?"
"Nej, du kommer för sent för att du måste spackla dej, tvätta bort och måla igen."
"DU FATTAR JU INGENTING! Tror du att jag vill se ut som en fyra va? Varför har jag fått gener som gör mej kort, jag HATAR det."
"Skynda på om du inte vill bli sen. Du får sluta att sätta dej vid datorn på morgonen"
"Jag var ju färdig ju, så du kan inte förbjuda mej!"
"Men, du är ju inte färdig?"

Två minuter innan klockan ringer in kom hon iväg både med macka och smink, utan att Mamman fixade macka.

Mamman borstade en jäkla massa tänder, rotade ihop tvätten och slog in fyra små barn i overallpaket. Tio minuter efter nio började hon baxa ner tvättkorgar, vagn och ungar för alla trappor och sen gick det som på räls att lämna av barn lite här och lite var.

1 kommentar:

BP sa...

Du borde nog ge ut en bok med dina berättelser, alltvaligt alltså.
Gud, vad jag skrattade när jag läste det här inlägget. Skratt lär vara bra för matsmältningen... sägs det;-)