fredag 19 februari 2010

Operation tvätt

Att tvätta är inte det lättaste, det vet Mamman.

När det, som idag, är dags att tvätta så är det en procedur som börjar redan kvällen innan. För det första ska man få de stora barnen att hitta alla sina skitiga klädtrasor och stoppa dem i sina tvättkorgar. Av någon konstig anledning så hamnar ALDRIG den skitiga tvätten i tvättkorgarna trots att de har egna i sina rum!

Därefter ska alla fyra tvättkorgar ut i vardagsrummet och tvätten sorteras. En vanlig vecka är det mellan åtta och tio maskiner plus några mattor att tvätta. Väl ute i vardagsrummet så uppmuntrar (läs tjatar) Mamman på barnen tills de i alla fall delat upp sin egen tvätt, även de små hjälper till och min tvååring börjar bli riktigt duktig på det, duktigast är dock sexåringen.

När sen barnen somnat vid tio på kvällen så brukar jag springa ner med alla saker om jag har möjlighet, speciellt om jag ska tvätta klockan sju på morgonen.

Nåväl, idag hann jag ner två gånger innan de stora kidsen gick till skolan, den tredje gången var jag tvungen att klä på och sen dra ut de fyra små i snöstormen. Den fjärde gången jag skulle ner var det dags att dra med ett par tvättkorgar med torr tvätt upp så då knackade jag på hos min goa granne och hivade in min bebis och ett par av de andra barnen där. =)

När jag sen skulle hämta upp resten av tvätten vid två hade jag sådan tur så att Pappan dök upp mycket tidigare än jag trodde han skulle göra.

Idag gick tvätten hur lätt som helst! =D

Inga kommentarer: