måndag 8 februari 2010

Två saker har jag lärt mej ikväll...

Två saker har jag lärt mej i kväll...

1. Min yngsta dotter är besatt på riktigt, jag har äntligen fångat det på bild! Nu kan INGEN säga emot längre då jag hävdar att hon rör sej värre än en duracellkanin på speed upphöjt i tvåhundrafemtio.

2. Jag är världsbäst på att uppfostra barn
, enligt föräldrarna Obamas mått. De hävdar att det endast krävs åtta steg för en bra uppfostran.
  • Visa alltid barnen att de är viktiga och älskade. Hur svårt är det? Inte alls...
  • Skäm inte bort dem och låt dem vara barn. Också jätteenkelt såvida de inte menar att man ska vara sparsam med bortskämmandet på kärleksfronten?
  • Skapa trygghet med fasta rutiner och traditioner. En till punkt som lätt avklaras, jag menar, försök leva med sex ungar UTAN rutiner!
  • Se till att de omges av en krets nära och kära. Där gör jag så gott jag kan, men mitt sociala nätverk kunde gärna fått vara större runt ungarna.
  • Inför fasta regler. Och tillåtelse att tänja på dem. En till punkt som känns överflödig, jag tycker den är självklar.
  • Lär dem att ta hänsyn till andra människor. Tar man själv hänsyn till sin omgivning så gör ungarna det. Inget man aktivt behöver lära sina barn med andra ord!
  • Se till att de inte alltid är uppkopplade. Ehrm, där faller jag nästan. MEN vi har faktiskt datafri tid och datoranvändandet styrs av hur man uppför sej.
  • Erkänn att det inte alltid är så lätt. Jag har ALDRIG hört någon förälder påstå att livet är lätt.
De flesta av ovanstående punkter är för mej självklara, vilket innebär att jag måste vara en uppfostringsguru! =)

Och med handen på hjärtat, är det inte lättare att uppfostra sina barn till att få både "rötter och vingar" då man har massor av pengar och massor av hemhjälp?

1 kommentar:

BP sa...

1. Har dom stoppat cannabis i fisken, kanske;-)
2. Frågan är vem som uppfostrar Obamas två ungar. Knappast han och The First Lady. Där ansvarar nog en eller fler nannys för jobbet.

PS. Dina kommentarer på min blogg uppskattas skarpt:-))) DS.