måndag 15 februari 2010

Jag läser inte böcker, jag lever böcker

När jag läser så läser jag inte bara. Jag läser inte böcker, jag lever böcker.

Jag skrev igår att jag slukar böcker, sanningen ligger nog mer åt hållet att böckerna slukar mej. Böcker är inte bokstäver på papper, det är en egen värld. Jag förflyttas in i den världen, jag känner dofter, jag ser det karaktärerna i böckerna ser, jag känner deras sorg och smärta, deras kärlek och lycka.

Att uppleva en bra bok är för mej bättre än den mest påkostade film, hur bra recensioner den än fått.

Tack och lov har jag begåvats med en förmåga att se text som bilder istället för bokstäver vilket gör att jag läser varje uppslag samtidigt. Om ni nu förstår vad jag menar. 100 sidor per timme är piece of kaka, oftast hinner jag längre om boken är bra och jag är ostörd.

Boken jag började läsa igår var en bra bok, enligt mina preferenser, och idag har jag läst ur den.

Nackdelen med att leva böcker istället för att bara läsa dem är att det infinner sej en slags sorg, en tomhet, efter karaktärerna och livet jag levt med dem då jag läst den sista meningen och stänger dörren efter mej.

"Böcker är själens blodkärl" // Thomas Mann
"Books are a uniquely portable magic" // Stephen King

Inga kommentarer: