tisdag 12 oktober 2010

Jag vill bara påminna om...

Hej alla trötta mammor runt om i vårt avlånga land!

Jag vill bara påminna om att det finns hamburgerkedjor och pizzerior i vart och vartannat hörn (om inte, så finns det massor av micromat i affärerna) så att ni stackars utslitna, övertrötta varelser inte ska behöva råka ut för samma sak som Mamman i det här huset gjort idag!

Den korta varianten av historien... Vänster pekfinger skalad, höger stortå spetsad, höger pekfinger skållad! Hänger ni med?

Inte? Då kör vi den något längre varianten då... =)

Mamman snurrade runt som en yr höna i köket, ömsom diskade, ömsom matade Lillen och ömsom tittade i en bok som sexåringen med jämna mellanrum tryckte upp i hennes ansikte. Efter den intensiva multitaskingsträningen så började hon skala potatis, små halkiga jäklar, och lyckades skjuta iväg en potatis samtidigt som hon skalade vilket fick en blodig, nagellös, skalad pekfinger till följd.

Ett plåster och en halvtimme senare var det dags att hämta två små barn på två olika ställen samma tid... Lättare sagt än gjort!

Treåringen var inte direkt stressad utan tog närmare en halvtimme på sej innan vi var ute från hennes avdelning och kunde vandra vidare ner till stora skolan där de äldre femåringens avdelning finns. Även där drog det ut på tiden... Tack och lov så är förskolepersonalen här i hålan världens bästa (såvida de inte gnäller om mina förseningar till varandra bakom min rygg ;) ) och klagar aldrig!

Efter en hämtning som tog en timme (vi bor två steg från förskolan typ) så släpade sej Mamman upp med en stönig unge under varje arm för att fortsätta sin självmisshandel.

Mamman ställde sej i köket för att skära korv, efter ungefär varannan skiva så fick hon lägga ner kniven, vända sej om och lyfta ner en ettåring från matbordet eller så fick hon stå i underliga ställningar för att, med benen, hålla för lådor och skåp samtidigt som hon lagade mat. Mitt i allt (som följd av smärtorna i Mammans fingerleder och blöta händer) gjorde kniven en saltomortal ur Mammans hand och satte sej i den högra stortån.

Strax därefter kommer sexåringen ut i köket och frågar:
"Är det mat snart?"
"Snart, jag är lite upptagen här just nu."
"Med vad?"
"Att trycka på ett hack i min tå så att jag kan tejpa det sen."
"Jaha, är det därför det är blod överallt???"

En golvskurning senare var det dags att krydda maten och Mamman tappade hela burken med grovmalen svartpeppar (öppen) i grytan med stroganoff. Smart som hon är så fiskade hon snabbt upp burken med högerhanden, men missbedömde avståndet lite och lyckades stoppa höger pekfinger i den kokande såsen.

Nu ska Mamman stoppa sina ömma fingrar i diskbaljan och slå sönder ett glas, eller två, eller ett gäng tallrikar kanske?

Gissa hur hårt Mamman, som brukar köra pekfingervalsen i ljusets hastighet, har fått slita för att få ihop detta inlägg mellan bajsande barn och konfliktlösningar. ;)

1 kommentar:

BP sa...

Outch säger jag bara. Stackarn. Tycker synd om dig - även om jag småflinade när jag läste inlägget. Men jag lovar: ingen skadeglädje från min sida.