söndag 11 oktober 2009

Vilodag och grishosta


Har nog för mej att söndag ska vara den dagen man vilar på... Var det inte så han sa när han skapade världen, guden som alla kristna påstår är universums skapare?


Här har det då inte varit vare sej vila eller ro idag. Min älskade Snuffla blev stor tös idag och förmiddagen gick åt till att öppna paket, göra tårta och äta tårta. Paketen var naturligtvis rosa och innehöll en massa Hello Kittybjafs. Mammans fel, jag erkänner... Jag köpte upp halva lagret med Hello Kitty då jag fick min lilla Snuffla, efter tre grabbar var det KUL att handla massa rosa och tjejigt. Förlåt alla ni som tycker att man ska uppfostra barn som barn utan ett kön, men jag älskar tufft på killar och sött på tjejer! Kan för att trösta er säga att mina barn faktiskt har massa ”unisex”-kläder och lillan älskar även spindelmannen och en av grabbarna gillar rosa kläder och att sätta hårband i håret och JA han får gå så till dagis med om han vill. Dödskallen har dessutom nästan längre hår än vad jag har. Så jag tycker jag är ganska jämställd ändå på den fronten.


Varför lyckas jag hela tiden komma från ämnet, stackars mina elever om jag nu kommer ut och jobbar som lärare någon gång... Haha...


Åter till ämnet. Blev lite knas med tårta till lunch, men vad gör man inte? Pappa2 ville ju så klart vara med och fira dottern innan han skulle jobba och klart att vi fixa det då han har en bit att fara fram och tillbaka.


Sen bröt 253:e världskriget ut. (Nej, jag skrev inte fel, 3:e-252:a världskriget är redan avklarade för länge sen... Missade ni det?) Min älskade tioåring fick ett muppspel på ps2:an och skällde ut det efter noter då han inte klara uppgiften eller nivån eller nåt. Efter sju tillsägelser fick mamman nog och blev ett spottande, fräsande lokomotiv som bedyrade att ingen i familjen någonsin skulle få se ett spel igen. Då flippade nästantonåringen ur och började tjuta om kollektiv bestraffning och att det är olagligt. Mammans humör blev genast på topp, NOT. Efter att ha gastat mej hes om hur man uppför sej så skickade jag runt alla barn att plocka upp sin skit efter sej.


Tröttnade på alla gnälliga, tjutiga barn... Där får man för att man är snälla mamman och softar runt med sena uppekvällar när det är helg. Påminn mej om att aldrig mer ha en läggtid senare än halvnio för de små och halvelva för de stora tack!


Jaja, som sagt, jag tröttnade på skiten och skickade ut alla ungar i bilen och for rakt ut i djupa skogen till kära mor och far som bjudit oss på middag idag. Även syster1, syster2 och syster3 med respektive och minibatman var bjudna. Tack så mycket!!! Så underbart att slippa stå vid spisen. =)


Har liksom inte hänt så mycket idag... Barnen har lekt jordfräsar och såg mer ut som lerhögar med ben då de kom in än ungar, potatisen blev påsatt och vaccin mot svininfluensan diskuterades en sväng.


Efter att ha ältat fram och tillbaka och läst tonvis med material ute på nätet om vaccinet mot Svininfluensan så har jag beslutat att jag och barnen INTE kommer att vaccinera oss. Det känns som att nackdelarna överväger fördelarna.


Om jag gör rätt eller fel har jag ingen aning om. Kanske tar jag en risk, men å andra sidan kan det vara en risk att vaccinera också. Vad säger egentligen att vaccin är bra bara för att det finns, vad säger att man inte blir sjuk i alla fall?


Och vad jag förstått så är inte den här influensan värre än den vanliga influensan. Det är bara det att den smittar många fler och att de som dör oftare är yngre än då det gäller de ”vanliga” influensorna. Inte sjutton massvaccineras vi varje år för att inte våra äldre generationer ska bli sjuka och dö ut. Kanske är det så att vi ska vaccineras för att inte Sverige ska börja halta då folk i arbetsför ålder blir liggandes hemma. Argumentet att vaccinera sej för att skydda andra köper jag inte heller då jag förstått att man fortfarande både kan bli sjuk och definitivt sprida smittan vidare i vilket fall som helst!


Om jag ska stoppa in ”gift” i mina barn så ska det i alla fall vara väl dokumenterat gift. På det här nya vaccinet finns vad jag vet inte en enda presenterad studie på hur vi människor reagerar. Se bara på neurosedynbarnen. Det var ju alldeles ofarligt att stoppa i sej neurosedyn med, påstod man!


Det är dags för oss ”vanliga människor” att börja ifrågasätta lite mer och inte bara stå med mössan i hand och bocka, tacka och ta emot! Det är dags att vi ”vanliga människor” står upp för vad vi tänker och känner och kräver fakta från alla håll.


Nu har jag offentliggjort min ståndpunkt i den frågan så nu är det bara för mej att packa mej ut i köket och ta reda på resterna av tårtkalaset och diska. Sen ska det bli så skönt att nanna kudden!


”Ensam är stark, men tillsammans blir vi oslagbara”

1 kommentar:

Anne sa...

tack för svaret =)

Förstog jag rätt, att din lilla blev 2 år på söndag? Min tös gjorde det me :D