lördag 17 oktober 2009

Företaget "Familjen AB"


Jag har, efter att allvarligt funderat på att dela mej, klona mej eller helt enkelt slå knut på mej själv för att hinna tillgodose allas behov i möjligaste mån, insett att det är bättre att styra familjen likt ett företag istället för att fluffa runt på rosa moln. Nu fluffar i och för sej vi också runt med jämna mellanrum, men i grunden så lönar det sej att leka företagsledning för mamman i familjen. Och hur skulle det se ut om jag delade mej? Förmodligen väldigt blodigt och resultatet skulle bli en obrukbar mamma. Klona mej vill jag inte heller, jag råkar gilla att vara unik nämligen! Och jag kom även fram till att slå knut på sej själv bara komplicerar saker ytterligare.


Som ett exempel på konsten att vända kronor kan vi ta detta med lördagsgodis. Lördagsgodis till fem av sex barn (och mamman) är en ganska kostsam historia vissa veckor, men jag har lyckats sänka den kostnaden en hel del genom att köpa hem grossistförpackningar av favoritlösgodiset och klubbor som jag sedan portionerar ut i varsin påse eller liten skål. Dessutom har jag åter tagit hjälp av vår handlare här i hålan där jag bor och beställt hem hela lådor av blandgodispåsar till ett lite rabatterat pris. Andra lördagar så blir det popcorn och saft till alla. Det funkar det med!


En annan sak är förhandlingar om veckopeng, eller andra förhandlingar. Låt det aldrig ske i stridens hetta och aldrig med hungrig mage! Var noga med att precisera exakt vad t.ex. veckopengen ska täcka när en summa bestämts. I vår familj har vi även kontrakt skrivna gällande beteende och sysslor. Vad som ska vara gjort när och vilka belöningar man får då man sköter sej (eller vilka förbud man får då man inte sköter sej, beroende på hur man vänder det). Dessa kontrakt ser ut som riktiga kontrakt och är underskrivna av varje barn och mej.


Men som med allt annat så följs det inte till punkt och pricka, ibland så bara struntar vi i det och myser... Sen blir alla superstressade och griniga då vi ska göra ikapp... Haha... Ödets ironi!


Ett tredje moment som kan ställa till det rejält vare sej man är ensam eller har en hel drös med barn är mat! Man måste ha mat i magen för att funka. Och jag lovar, det är inte alls en optimal situation då alla blir hungriga samtidigt. Jag har börjat att ha en glasslåda (återanvändning är också väldigt lönsamt för företaget ;-) ) med färdigskurna morötter, tomater, gurkor och paprikor inne i kylen som jag plockar fram flera gånger om dagen. Den brukar åka fram medan maten lagas så barnen kan småäta av det, på så vis får de i sej grönsaker och sliter inte mamman i stycken under tiden som hon tillreder dagens ”byte”. Dessutom mättar de inte så mycket så att maten inte får plats i magen sen.


”Är man hungrig som en varg blir man lätt väldigt arg” //Puddeluddingen


Inga kommentarer: