torsdag 22 oktober 2009

Brakskitar och blomkonfetti


Idag vaknade alla glada och muntra. Underbart!!! Alla barnen kom upp i min säng och låg och bara mysade då klockan ringt, ända tills lillfis la av en brakare av en kaliber som skulle kunna få vilken vuxen karl som helst att känna sej i underläge. =)


RockingQueen och Dödskallen hade gått upp tidigare och redan fått i sej frukost så Storasyster tog med sej Lillasyster ut i köket och fixade välling som sedan intogs i soffan. Sen försvann de in i småbarnens rum för att klä Snufflan.


Jag lyckades byta blöja på mini och sen skulle jag lägga rätt alla lakan i sängen så jag slängde mitt täcke och en kudde på bordet, sträckte mej efter kudde nummer två för att förpassa den till toppen av mitt sängklädesberg. Fick tag på den, vände mej om och kastade upp den på kudde nummer ett, ser i ögonvrån hur kudden rasar ner och träffar nappflaskan som välter... Naturligtvis var bara hälften uppdrucket och naturligtvis så hade min lilla pillermaja lyckats skruva av locket och naturligtvis så rann vällingen ut på sängkläderna!


Efter en lätt vällingsanering så tog jag Godingen med mej ut i köket lagom för att se hur Puddeludding och Snotti slogs om en full mjölkliter. Samtidigt som jag kliver över tröskeln ser jag i ultrarapid hur mjölklitern flyger en meter upp i luften, gör en dubbel saltomortal och störtdyker ner mot golvet, spricker och bildar en ny vit insjö i samma storlek som vänern.


Ingen idé att gråta över spilld mjölk, bara att torka och se glad ut! När jag så var färdig och stod med ryggen mot bordet för att skölja trasan en sista gång så sträckte sej Snufflan över bordet, halkade och landade som en stel pinne över en tallrik full med flingor, och just det, MJÖLK! Kan meddela att jag numera har världens renaste köksgolv, skurat tre gånger på mindre än ett dygn.


Vid halvtio for jag till Öppnis med de fyra små. När vi kom fram så höll mini på att svälta ihjäl, och i vanlig ordning så måste man högljutt deklarera det. När han tömt dunken på mjölk hivade jag upp honom på axeln, som jag draperat med en filt för att slippa eventuella små olyckor på min tröja. Hörde en ljudlig rap och sen vände lillen huvudet över på min andra axel och avlämnade där en kaskad mjölk som rann sakta nedför min rygg.


Strax därefter så var det dags för mellis och rätt som vi satt där och hade trevligt lyckades grabben som satt mitt i mot oss välta sitt, gissa vad, just det, mjölkglas över bordet och ner i mitt knä! Så när vi väl kom hem luktade mamman som en sur gammal disktrasa, lillen sov så jag hoppade tacksamt in i duschen.


När jag duschat klart så satt alla tre små grynen som söta, små ljus framför tv-spelet och lugnet var totalt. Och som alla mammor vet, det sitter liksom i ryggmärgen, så är ALDRIG barn så lugna frivilligt om de inte är sjuka (räknas det som frivilligt) eller har hittat på något fuffens. Jag smög runt lite i lägenheten, men såg inget ovanligt så jag tog med mej Snufflan ut i köket för att fixa en äppelpaj som utlovat.


I köket, på bordet, stod tidigare idag en stor bukett med snittblommor. Nu stod där några skaft och runt om låg en hög blombladskonfetti i olika färger och tre saxar. Mamman försökte hålla sej för skratt och se arg ut samtidigt som hon förklarade att saxar är farliga! Gick sådär... En av mina kära söner tittade på mej med huvudet på sned och frågade varför mina ögon skrattar när min mun är arg?


Vi lyckades tillslut få ihop en paj, lite lunch, äta och diska i alla fall!


”Grannens ko mjölkar alltid bäst”


Inga kommentarer: