tisdag 13 oktober 2009

Stora tvagningsdagen


Allt som oftast är det mitt morgonkaos som beskrivs här, men nu tänker jag faktiskt bjuda på hur en vanlig måndagskväll kan se ut i familjen kaos personifierat.


Igår var kvällen ovanligt lugn fram till sex... Då kom ALLA på att de ville bada eller behövde duscha. Även mamman... ehrm... Som haft halva dagen på sej att fixa den detaljen. =)


Snufflan och Snotti hoppade i karet tillsammans medan jag röjde leksaker och de andra killarna satt vid tv:n. RockingQueen gjorde läxor, utan minsta tillsägelse först, jag målade ett stort kors i taket! När jag med famnen full av leksaker skulle äntra småbarnens rum hördes ett ljudligt plask i från badrummet. Underbart, två liter vatten på golvet... Hmmm... Undrar hur det kommer sej att min kattsand inte står sej så länge som förpackningen utlovar?


Efter att ha gjort barnen till små löddermonster och sen testat sanningshalten i ”No more tears” då jag sköljde av de små liven skickade jag in Puddeludding i badkaret. Kan tillägga att ”No more tears” förmodligen betyder att man grinar så våldsamt om man får det i ögat så att tårarna helt enkelt tar slut.


Efter att femåringen var klar i duschen så hoppade jag in. RockingQueen tog över minibroren så länge, utan att jag frågade om det så nu har jag två kors i mitt tak. ;-) Efter att jag tvättat mej så kom Storasyster in med lillebroren i famnen så att han också fick duscha. Hann precis få honom i famnen så satt han fast må matdunken, var dax för kvällsmat tyckte han. Praktiskt med stora mjölkbehållare, antar att jag får tacka generna för dem.


Så Godingen käkade kvällsmat och blev tvättad samtidigt (hur det såg ut får ni använda er egen fantasi för att se), sen körde han bamserapen och den obligatoriska spyan efter då vi ändå befann oss i duschen. Kanonbra... =) Multitaskingsnivån når hela tiden nya höjder i min mammavärld. Tänk hur gärna alla företag kommer vilja anställa mej i framtiden... Då yngsta barnet klarar sej själv typ... Undrar vad jag ska hitta på åren mellan nu och då?


När jag så kom ur duschen så hade Snufflan fått på sej blöja och pyjamas OCH låg i sängen med en vällingflaska. Mellangrabbarna sprang runt i nattkläder med varsin halvtuggad macka i nävarna. Jag tror nog att någon slog mina stora barn hårt då de var i skolan idag. Hmmm...


Nåväl, sist hoppade stora tösen in i duschen och parkerade därinne bra länge. Liten somnade och mellangrabbsen la sej nästan duktigt. Själv fick jag springa runt och plocka handdukar och badrockar över högt och lågt samtidigt som Dödskallen likt en igel ville kramas hela tiden... Gosegrabben! Bäst att passa på medan de fortfarande vill kramas för kramarna tar tydligen slut vid en viss ålder. Men helt uppenbart tankas de upp igen eftersom det i vuxen ålder plötsligt åter är ok att krama sin mamma och pappa.


Dödskallen fick till sin stora förvåning inte gå och duscha. Han tyckte först att jag var allmänt knäpp eftersom han frivilligt tänkte göra det, vilket han oftast inte gör, men med tanke på att han hade bad i skolan idag på morgonen och de tvättar sej både före och efter det så kändes det som lite overkill att vaska av sej kvällen innan.


Klockan åtta sov alla fyra små och jag och de två stora barnen käkade kvällsmat och mysade ner oss framför tv:n en stund. Så de fick tanka lite mamma i lugn och ro och vi kunde gå igenom hur deras dag varit.


”Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig uppmärksamhet är att sätta sig ned och se ut att ha det bekvämt.” //Lane Olinghouse

1 kommentar:

Anonym sa...

Såå härligt att läsa om ditt liv och vardag! Sitter alltid med ett leende på läpparna! Gosungar du har!!!
Vill läsa om mera kaos ;)