lördag 3 oktober 2009

Vi Ligger


Min lille son på ungefär två månader har äntligen fått en pappa. För att ett barn ska få en pappa om föräldrarna inte råkar leva ihop så tvingas man upp på detta stället kallat socialkontor och visas in i ett rum där man får svara på frågor...


Hur länge har ni känt varandra? Är du säker på att han är pappa till ditt barn? Har han några tveksamheter till att han är pappan? Hade ni sex under tiden för befruktningen? Har du haft sex med någon annan man under månaderna runt om?


Ja, jo... Vet inte hur länge vi känt varann egentligen, men jag har ju känt till honom sen gymnasietiden.. Vänner blev vi dock inte förrän flera år senare i slutet på 90-talet... Jo, jag är säker på att han är pappan. Han har inte sagt att han inte tror att han är far i alla fall, är det samma sak som att tro att man är pappa? Det antar jag att vi hade, det måste vi ju ha haft... Eller i och för sej så tvättade jag ju hans kalsonger ihop med mina underkläder runt den tiden, det kanske räcker? Haft sex med en annan man? Jag hade fem barn under den tiden som jag lever ensam med... Hur stor är chansen att få sej ett nyp då över huvud taget?


Jaha, ok, då skriver jag att ni känt varann sen ungdomsåren och att han är pappa till barnet... Du skriver namn och datum här. Sen så skickas detta pappret till hans hemkommun och där ska han skriva på det, därefter skickas pappret åter hit och du får en ny tid för att komma och skriva på att du godkänner att han skrivit på... Hej då!


Snacka om att slösa papper, porto och bensin på nåt så meningslöst som att jag ska göra en kråka till på pappret för att godkänna att pappan godkänt att jag råkat ligga med honom (IGEN).


Numera heter det tydligen att man ligger, inte att man ligger med varandra eller att man har sex eller något annat mer eller mindre lämpligt. Man ligger bara rätt och slätt...


Första gången jag fick erfara att det heter så var en kväll en vanlig helg då pappa2 var här för att umgås... Vi låg på hörnsoffan i varsin ände och stirrade på dumburken efter att de små kommit i säng då äldsta dottern kom in genom ytterdörren och frågade vad vi gjorde... Vi bara ligger svarade jag... Då skuttade hon snabbt förbi med händerna för ögonen, fnittrande och med ett yeuuu-ljud på läpparna. Jag fattade INGENTING och gick efter och undrade vad som var så kul, nyfiken som jag är. Hon förklarade och jag fick även veta att jag var en dinosaurie från grottfolkens tid eller så...


Men ärligt, varför döpa om saker som har namn redan? Tänk vilka roliga förvecklingar det kan bli eller mer allvarliga missförstånd om man har otur... Har sett att även många tidningar och andra sidor på nätet har anammat ordet och hela världen förväntas förstå vad det betyder. Ett annat nytt påfund är att det numera heter ett onsdag eller lördag istället för kk... Jaja... Jag kanske börjar bli gammal?


”Gammal kärlek rostar aldrig”


Inga kommentarer: