tisdag 27 oktober 2009

Jag VILL få tanka själv


Idag har kräkmedlet till bil varit och blivit kopplad till en jäkla dator, som om man har tur, berättar varför bilen lyser värre än stora staden då den pyntats inför julen. En dator som tar minimalt med ström i max en timme. Och för detta får man hosta upp många modiga slantar.


Tänk så mycket enklare det hade varit om reparatören lyssnat på mej från början. ”Det är förmodligen en givare som gått” sa jag till dem. ”Ja, det är troligt” får jag till svar... Sen ska datorn ändå kopplas in. För man kan ju inte kolla något rakt av i dessa nyare vidunder till bilar som finns.


Tacka vet jag min gamla Amazon som jag hade en gång i tiden. Hade man bara en fläktrem, silvertejp, plastbitar och en bit slang i biten så tog man sej hur långt som helst! Tänk sen vad lätt det var att byta glödlampor på den. Nu för tiden ska visst bilarna lämnas in för det med.


Snart får man väl inte ens tanka och fylla på spolarvätska själv heller?


”Boing” Low Fuel...

-”Gah, vad gör man nu då?”

Bläddrabläddrabläddra. -Low Fuel se sid. 21... Bläddrabläddra...

-”Ah, där står det”

Kör till närmaste auktoriserade bilmack för märket i fråga och få tanken fylld.

Ok. Kolla karta!

-”Dit ska vi”

Köra köra köra.

Attans bensinen hann visst ta slut. Ringa bärgare!

-”Kör mej till närmaste statoil, tack!”

-”Det blir femhundra spänn”

-”Jaja, tack tack!”

Dörrpingel, pling pling

-”Hej, jag har visst fått slut på bensin, det är ganska akut. Har ni någon ledig just nu?”

-”Ett ögonblick”

Knatter smatter knattrar med fingrarna mot disken. Vänta vänta... 10 minuter, 20 minuter.

-”Ja, då kan du köra in bilen i dörr nummer tre!”

-”Ursäkta, men min bensin är helt slut. Jag KAN inte köra in den”

-”Jaha... Ja... Ett ögonblick.”

Ticktack ticktack... Ytterligare 20 minuters väntan.

-”Nu har jag nått kristeamet, de går ut med en dunk inom en timme, var god vänta vid bilen!”

Sitter i bilen, fryser rumpan av mej i exakt 62 minuter.

Fram med en femlitersdunk, fylla i. Köra bilen till port nummer tre. In och fylla tanken till max och tillbaka till kundtjänst.

Plingeling

-”Jag skulle be att få betala”

-”Mmmm, då ska vi se... Det blir 500 för kristeamets utryckning, 200 för krisbensinen, 2000 för tankningen och eftersom vi har rabatt på bensinen idag kostar den bara 700 kr. Så 3400 kr tack!”


Ja, ni vet... En vacker dag sitter vi där med tummen totalt inväxt i näven!


”Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan” //Stirling Moss (Eller första mannen om man inte är flata om jag får be att tillägga)


Inga kommentarer: