fredag 16 oktober 2009

Kaoset kom av sej


Eller var har mitt kaos gått? Jag förstår inte? Igår var bara en helt vanlig dag utan några konstiga, knasiga, skrattretande händelser. Skola för de stora, Öppnis för de små, eftermiddagen tillbringades till att byta däck på bilen. Vädret var underbart och barnen lekte som änglar. Ingen stress. Senare på kvällen fick de stora för sej att de var feta (de är lite knäppa faktiskt, men man blir väl det av att umgås med mej ;) ) så nu har vi börjat köra ”brak” på kvällen! Barnen behöver egentligen inte, men det skadar ju aldrig, Mamman behöver mycket och är lycklig över sällskapet.


Idag har jag den där älskade tvättstugan. Kom ner i tid i morse UTAN en radda med ungar som svans, konstaterade att maskin nummer två nu har varit trasig i 24 dagar and counting. Vad gör man, vad säger man? Här ute på landet höjs hyran i samma takt som för övriga och standarden hålls låg, trots det ska vi hålla mun och vara nöjda. Det nymålade golvet i tvättstugan har redan börjat flagna. Hur smart är man om man målar utan att skrapa och tvätta först? Men den nya torktumlaren är i alla fall underbart bra! Enda nackdelen med den är att barnen inte vet hur man sätter igång den. Och snart ska vi få in fiber i fastigheten med, bara att hoppas att de tänker ansluta alla lägenheter också. Man vet ju aldrig, fastigheten har ju varit förberedd för kabeltv i alla år jag bott här, men det är ingen som har fixat så det funkat... Tur jag har en bra balkong att ha parabolen på!


Eftersom pappa2 närvarar i mitt hem denna helg så har jag inte behövt dra med några barn till tvättstugan. Skönt! Lillan har dock varit med ändå medan bebis har sovit och småkillarna suttit vid dator och tv-spel. Skönt att ta tillfället i akt och få lite egentid med Snufflan, även om egentiden har tillbringats i tvättstugan. =)


Vi har rockat loss i torkrummet till ”Future world” (Helloween), ”Every Little Thing” (Carlene Carter), ”Dr Feelgood” (Mötley Crüe) och ”Every day” (Brainpool) och jag lovar er att den dansen och den rena glädjen som dottern bjuder på slår varje fest och utekväll! Min flärd och glamour, dans i tvättstugan med dottern och en vattenflaska istället för dans på borden med polarna och ett glas vin. (Vilken tur att jag har slängt in en bunt låtar i min sketna mobil, annars hade vi ju missat tillfället.)


Nu är bara eftermiddagen kvar och som varje normal familj tillbringar vi naturligtvis fredag eftermiddag med att städa och kvällen till att spilla popcorn över hela golvet igen. Vad kan gå fel? Städa är väl ganska harmlöst? En gång brann visserligen dammsugaren upp och en annan gång hamnade 20 liter skurvatten på vardagsrumsgolvet, men det är nog de enda fredagsstädsmissöden vi haft... Kanske... Om inte bortblåsta mattor och uppsugna strumpor räknas till missöden? Det är i och för sej inte så kul när en unge i vild panik försöker rädda sin stackars strumpa genom att slita isär dammsugaren och skaka ur allt innehåll i påsen över ett nystädat hallgolv (eftersom det uppenbarligen är onödigt att göra det i sitt eget, än så länge, ostädade rum) bara för att upptäcka att det var den trasiga strumpan som ändå skulle slängas och förnöjt lämna strumpa och kaos efter sej för att fortsätta städa i sin egen vrå. Eller jo, för resten, jag ljög, det ÄR kul, NU, men definitivt inte då.


Dags att skaka liv i spisen och ge ungarna lite bukfylla så att vi sen kan vräka på tre olika stereoapparater med tre olika sorters musik i och köra rock n' roll med dammsugaren och shakea loss med mattorna. (VARFÖR städar man ens när det ska bli kalas i helgen? Känns som ogjort arbete haha)


”Det är viktigt att hitta de små guldkornen i tillvaron!”



Inga kommentarer: