onsdag 14 oktober 2009

Mitt och Ditt - Ska det vara så svårt


Sitter här och förfasas över att folk inte kan skilja på ditt och mitt. Läser i nättidning efter nättidning om rån och inbrott. De senaste polisdygnen i värmland visar på flera brott där folk inte har blivit uppfostrade till att förstå vad som är deras och annans egendom. Inbrott på gocartbana, inbrott på skola (trodde det var vanligare att elever vill bryta sej ut, men jag har tydligen fel, vissa törstar efter kunskapen), stöld, väpnat rån med pistolliknande föremål, inbrott i butik genom att såga sej in...


Har själv råkat ut för stöld. Någon stackars sate orkade inte åka en kilometer ner till macken utan gjorde sej hellre besväret att bryta sönder min bil! Blivit av med massa bensin här ute på parkeringen, mitt i centrala byhålan, inte mindre än två gånger. Första gången blev bilen helt sönderbruten och andra gången hade de lyckats öppna tanklocket utan att förstöra något, TACK och lov att det finns hederliga tjuvar också.


En gång har ett av mina barn stulit från affären... Tre år gammal knallade han förbi kassalinjen och ut ur butiken med ett paket tuggummi. Jag upptäckte det halvvägs hem och vände tillbaka. Pojken fick själv berätta för en ur personalen vad han hade gjort, han fick lämna tillbaka det öppnade paketet OCH han fick betala det med sina egna veckopengar. Det låter kanske hårt, men jag tycker att det är fruktansvärt viktigt att barn lär sej vad som är mitt och vad som är ditt, vad som är rätt och vad som är fel och att de lär sej pengars värde!


För inte så länge sen hade minibatman sönder en ram för sin mamma på pin tji och hans pappa förklarade då för honom att han fick lov att gå med sin peng som han fått av sina farföräldrar och ge den till sin mamma så hon kunde köpa en ny ram. Han skuttade glatt iväg och fiskade upp hundringen ur plånboken och gav den till sin mor... Först då hans mamma berättade för honom att om han hade lyssnat och inte haft sönder ramen så hade han kunnat köpa si och så många Pokémonkort för den pengen så insåg han vad han gått miste om och började på så vis förstå pengars värde. Ett viktigt steg i ledet att bli en hederlig medborgare!


”Om tjuven inte får något tillfälle anser han sej hederlig” //Talmud

Inga kommentarer: