torsdag 1 oktober 2009

Kläm på pupparna


Idag startar rosa bandet kampanjen och jag kände att jag vill skriva ett par rader om detta då min älskade Molla (saknar dej) drabbades av bröstcancer...

Vet faktiskt inte vad jag ska skriva... Har läst runt lite på olika sidor på nätet om detta idag och de flesta verkar mena att det är viktigt att som kvinna själv känna sina bröst, att man regelbundet undersöker dem i t.ex. duschen varje vecka... Samtidigt finns det de som hävdar att man bara jagar upp sej i onödan då man ofta hittar helt ofarliga knölar...

Det är upp till var och en hur man vill göra detta. Vissa kanske helt enkelt föredrar att inget veta och andra kanske lämnar över klämmandet till sin partner (vilket kan leda till lite förebyggande åtgärder för prostatacancer om partnern är av manligt kön... hehe)... Hur man än gör så ska man göra det som känns bäst för en själv... Jag gör på mitt sätt och du på ditt!

Det här hittade jag på aftonbladets hemsida.

Fakta: Bröstcancer

  • Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor
  • Medelåldern på de som får diagnosen är drygt 60 år
  • Varje dag får 15- 20 kvinnor i Sverige diagnosen bröstcancer
  • 7 000 kvinnor får bröstcancer varje år (en fördubbling sedan 1970-talet)
  • Var 9:e kvinna i Sverige får diagnosen bröstcancer
  • Även män kan få bröstcancer. Cirka 40 män får varje år diagnosen.
  • I dag överlever 80 procent av de som får diagnosen
Klicka här för att läsa hela artikeln i aftonbladet.


Årets rosa band pryds av "Ska bara" i punktskrift.

Inga kommentarer: