måndag 14 december 2009

Tur att vi har tomten

Efter en kväll innehållande stafett i kvällsmat, tandborstrace och hot om kabelryckning så lägrar sej nu lugnet över hemmet.

De senaste kvällarna har varit helt upp och ner vid läggdags och klockan har varit närmare nio vareviga dag innan barnen ens tänkt tanken att försöka slumra sött. Vi går på reservenergi nu hela bunten. Bara väntar på jullov och att slippa passa tider.

Ikväll fick Mamman nog och efter att ha sjungit "Vargsången" tre gånger så hotade jag med tomten. Hemska Mamman!

"Tomtenissarna har koll vet ni"

"Tomten ringde idag och frågade om det var mina barn som fört sådant oväsen om kvällarna, men jag sa att 'mina barn är så snälla så herr Tomte', så nu är det bäst att ni är tysta och ligger still ikväll"

Det i sin tur ledde till att jag mindes berättelserna som min Molla berättade för mej en gång i tiden. Om hur hon sett tomtenissen i skogen då han tappat sin luva och om hur hennes far kommit in likblek från stallet en kväll då Mollan var liten och stammande berättat att en knähög gammal gubbe hjälpte hästen att föla.

Passade på att berätta detta för barnen så gott som jag kunde och de tyckte det var jättespännande. Så de fick en extra saga på köpet. =)

Inga kommentarer: