måndag 14 december 2009

Årets sista


Äntligen dags för årets sista muterade måndag. Denna veckan börjar jullovet för alla mina små och stora.

Vaknade innan klockan ringde, låg och lyssnade på tystnaden en stund. Barnens små snarkningar och snusande, en liten host och ett snörvel från ett av rummen. Låg kvar en kort stund efter klockan ringt innan jag reste mej och gick ut i köket för att fixa morgonvälling till Snufflan. Kikade på klockan, tittade en gång till, gick in i dotterns rum och tittade. Jo, klockan var tio över åtta. Dags för bråttomskorna!

Men här stressar vi lugnt. Började med att få lillan på toan, blöjan var nästan tom, det skvalade i toaletten och lillan blev på solskenshumör. Hivade fram lite kläder till småkillarna och bad dem klä sej, såg till att få två tvättmaskiner igångkörda och få fram frukosten på bordet.

Under kan visst ske i juletider, av måndagmorgonens muteringar märktes inte ett dyft. Dessutom snöar det utanför fönstret till alla barnens glädje.

Dödskallen kom iväg i tid, RQ något senare, men fortfarande i nog tid innan det ringde in. Mina tre förskolebarn kom också i någorlunda tid.

Morgonen blev lugn trots det knappa tiden och alla vaknade glada och utvilade, snön vräker ner och jag har inte en massa extra som måste göras.

En underbar sista måndag för terminen. Sen är det väl med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot jullovet. ;)


"Inifrån sett är vädret helt behagligt"

Inga kommentarer: