tisdag 15 december 2009

Motorsågsmassakern

Rätt som det var började min Puddeludding skrika inne från sängen. "Jag blöder, MAMMA, det rinner ju överallt."

Mamma Shannara rusade som en gasell från datorn, hoppade snyggt över snabeldraken (hur kommer det sej att den alltid står MITT på golvet?), fångade upp en bit papper och lyfte ner pojken från överslafen på våningssängen.

Det formligen sprutade blod ur ungens näsa, det tog aldrig slut, hela handfatet blev rött, jag visste till slut inte hur jag skulle få det att sluta. Jag gick bet och efter 20 minuter var jag tvungen att ringa och be Pappa2 om tips, näsblodets kung (än så länge).

När det väl slutat rinna stoppade vi en "snigeltuss" i näsan och smög in i sängen igen, lyfte försiktigt upp min numera stora, tunga pojke och satte handen i en massa blött. Tände lampan och det såg ut som om någon lekt motorsågsmassakern i grabbens säng. Bara att sanera.

4 kommentarer:

Daniel sa...

Men ush då! Hoppas på inga fler näsblödingar nu!!!

Lina sa...

Vilken fin blogg. Jätte fina bilder oxå, vad har du för kamera? /Lina

susanne sa...

Jag har oxå mycket näsblod.. det jag brukar göra e att dra in vatten i näsan o fräsa ut allt i vasken.. sen gör jag det några ggr till näsan e helt tom..

Beast sa...

Prova Stop Hémo blodstillande vadd. Mycket effektivt att stoppa upp i näsan. Finns på apoteket. Vanligt toa- eller hushållspapper funkar bara om det inte blöder för mycket, annars så läcker det igenom.
Det här med att klämma på näsroten och luta huvudet bakåt är bluff. Lika effektivt att luta huvudet bakåt utan att klämma. Att klämma ihop näsan (näsvingen) och luta huvudet framåt funkar, hur lång tid det tar innan det slutar beror på var i näsan det blöder.
Om man blöder väldigt ofta kan man gå till läkare och bränna i näsan för att få det att sluta.