måndag 7 december 2009

Brister i kommunikationen

Jag tycker att det är skrämmande att föräldrar av idag uppenbarligen inte pratar med sina barn. Då menar jag pratar på riktigt, pratar på ett sätt som båda parter har nytta av. Tvåvägskommunikation!

Istället för att leva med en fot i barnens värld. eller i alla fall en halv, så väljer man att starta en facebookgrupp där vilsna föräldrar och andra släktingr kan få reda på vad konstigheterna på barnens önskelista är. (enligt en artikel i aftonbladet)

Vore det inte bättre med en grupp där man uppmanar föräldrarna att tala med sina barn, att lyssna på vad barnen verkligen säger? Om man som vuxen sätter sej ner i bara fem minuter och pratar med barnen och lyssnar med hela sin uppmärksamhet på vad de har att säga så skulle vi slippa många av de problem som finns i vår värld idag.

Jag kan med bestämdhet säga att jag vet vad varenda sak på barnens önskelistor är och om nu några mor- eller farföräldrar ringer och frågar mej så kan jag svara på exakt vad mina barn menar.

Inga kommentarer: