torsdag 10 december 2009

Fem år senare

Morgonen startade med ett telefonsamtal.

"Hej, det är elektrikern"
"Eh, jaha, hej?"
"Jag skulle bara se om du är hemma eftersom jag är på väg nu för att fixa med din fläkt"
"Min fläkt? Du måste ha ringt fel?"
"Men det står här, att det ska in en fläkt i ditt badrum, att du har problem med fukt."
"Ja, just det ja... Det var ungefär FEM år sen jag begärde det! Bättre sent än aldrig."

Tack och lov att människan ringde först. Jag klev ju runt här hemma i underkläder, som vanligt, då vi inte hade några egentliga planer för dagen.

Gick ut i vardagsrummet och letade reda på byxor och en tröja. Drog på brallorna och vände mej mot balkongen (jag bor ett par våningar upp), då står vaktmästaren öga mot öga med mej. Jag hoppade en halvmeter baklänges, skakade på huvudet och gnuggade mej i ögonen. Jisses, galningar, får man göra så mot en Shannara på morgonkvisten? *gäsp*

Nåväl, elektrikern kom och innan fläkten var på plats hade han hunnit förvandla en del av min lägenhet till en schweizerost, använt sågen och borrat massor! När han gick muttrade han något om att det var det värsta han gjort på länge.

Så är det när ingen gör arbeten professionellt utan allt hänger på vad bostadsföretaget går med på att betala. Varenda "dosa" (som kablarna löper innanför) i lägenheten är övertapetserade. I badrummet hade de till och med satt gipsskivorna över när de renoverade utan att sen göra ett hål för dosan så elektrikern gick på känn och bankade lite hål där gipset kändes lite mjukt i hopp om att kablarna låg där innanför. (Han lagade sen hålen med nya lock som han skruvade fast.)

Inga kommentarer: