fredag 6 augusti 2010

Minns ni leksaken?

Ett kort samtal från min syster fick mej att, i tanken, förflyttas tillbaka 25 år i tiden. Och jag blev nyfiken...

Vi diskuterade vad som var populärt att leka med då vi var små.

Numera är det ju dessa backugan och pokemón som gäller. Då jag var i samma ålder som min äldsta son (1985) så var Manicklar hur heta som helst. Någon som minns dem?

Jag har alla mina kvar! (och det mest "otäcka" är att jag visste på millimetern var jag förvarade dem så jag kunde hämta dem och fota)

De fanns i alla möjliga varianter och färger och såldes i leksaksaffärer och kiosker. Man köpte dem kartvis. Jag minns att jag inte hade så mycket pengar så jag köpte inte särskilt många kartor. Min syster och jag köpte varsin karta och sen delade vi dem på mitten och bytte med varandra så vi fick båda varianterna.

Förutom att byta dessa små plastbitarna med varandra så kunde man spela på olika sätt. Antingen så var man flera stycken som stod på en rad och kastade mot en vägg. Den som kom närmast väggen vann alla manicklar.

Eller så spelade man mot varandra genom att växelvis skjuta på sin manickel med pekfingret. Den som först träffade den andra vann och fick kompisens manickel.

Det var på dessa sätt som jag kom över de flesta av mina manicklar. =)

Bland de vanligaste fanns dödskallar, kapsylöppnare, lås, nycklar (som alltid gick sönder) och cyklar... Alla manicklar gick att koppla ihop med varann så att de bildade långa kedjor.

Bland de mer värdefulla var de lite större, speciellt de med glitter i.

Och om man hade riktig tur så kom man över en "missbildad" karta där färgen tagit slut i tillverkningen. De var de enda i sitt slag och därför riktigt värdefulla. En sådan här stjärna kunde man lätt byta mot ett superess eller tio till femton små manicklar.

Den enda leksaken som verkar stå sej genom alla tider är vanliga kulor som med jämna mellanrum får ett uppsving. =)

Vad lekte ni med då ni var små? Vad var populärt då och när var det? =)

4 kommentarer:

BP sa...

1. Borde införa icke-skita dassaktiviteter, ha, ha, ha.
2. Kula var väl det jag lekte med mest. Var ju vuxennär du lekte med dina figurer.
3. Såg snarlika figurer hos Cervera idag, fast så var dom gjorda i silikon och ska sätta på vin-/snapsglas för att hålla isär dom. Déjà vu;-)

Pillargontanten sa...

Oj, nu blev jag plötsligt gammal... 1985 då var jag 18 år, således kommer jag inte ihåg manicklarna...
filmstjärnor, det hade vi och bytte, bokmärken och klippdockor, hur töntigt som helst....
Jag har inget av det kvar, tyvärr!

linda sa...

1985 då var jag 1år, men jag minns inga maniclar under min skoltid.
utan vi hållde på med att byta hockeybilder,suddigummi,bokmärken och så var det sjävklart pokemon=)

Anonym sa...

Uuuu kommer Ihåg dom, jag föd 79 :)