onsdag 4 augusti 2010

"Gissa bajset" & "Spott och Fräs"

Idag fyller min mamma år och morgonen tillbringades med att packa in paket, klippa dukar, skriva kort och plocka blommor. När man fyller år så ska man firas tycker jag och det vill jag lära mina barn. Jag försöker också lära dem att allt inte måste kosta pengar, hemgjorda presenter går precis lika bra och uppskattas oftast av föräldrar, mor- och farföräldrar.

Eftersom mamma/mormor älskar att trava runt i skogen så var det det som stod på schemat idag och sex av sju barnbarn var glatt med på noterna då vi travade runt och plockade hallon, blåbär och kantareller.


Trettonåriga RQ (som för resten numera ska heta Näthä om jag ska få publicera bilder av henne) var sur som ättika och spatserade långsamt sist i skaran och skrek över vattenpölar och myggor. "Använd gummistövlar" sa jag, "Köp myggmedel" sa mormor... "Spott och Fräs" sa tonåringen!


Förutom att plocka av naturens gåvor så hann vi "gissa bajset", se ekorrarnas matställen, hitta en bebisgroda och en mammagroda, undvika jordgetingbon och se en ekorre som hoppade mellan granarna. Mamman hann även vricka en fot...


Efter matintag så turades barnen om att kivas på studsmattan mellan regnskurarna och tv-spelet under regnskurarna. Det är tur att Minibatman får vara med sina kusiner så att även han får träna sej inför vuxenlivets konfliktlösningar. ;)

När man har gått i skogen, studsat och spelat så smakar mormors paj och hembakade bullar mums fillibaba!


När klockan närmade sej kvällen så buntades ungarna ihop och forslades i mitt totalt störda transportmedel hem till mej.

Igår då bilen åter skulle in på felsökning så bestämde den sej sonika för att den faktiskt var hel ända tills idag... =(

Se bara hur den avskyvärda lampan lyser. Kanske ska hota bilen med en framtid som julgransbelysning?

Nu ska jag göra något som jag inte gjort på länge... Släcka ner datorn lagom till elva! ;)

1 kommentar:

BP sa...

1. Hemgjorda presenter är alltid bäst, då dom är givna med kärlek och inte pengar.
2. Himla bra bildserie.
3. Undrar vilken sjukdom bilj*----n har. Dags för verkstad kanske. Symbolen ser ju ut som en kamera - inte CCTV hos dig i bilen - nej det kan jag inte tänka mig;-)
Sov gott - gärna en hel natt:-)