onsdag 12 oktober 2011

Lite tid över...

Snart dags att gå till jobbet, har precis lämnat ungarna på förskolan.

Förmiddagen har ägnats till att dansa med småttingarna, underbart att slänga på stereon, mysa och rocka loss samtidigt som vi har plockat litegranna så att inte lägenheten ska förfalla helt när Mamman jobbar. =)

När jag lämnade Snufflan var det full aktivitet på gården. Ett barn hade råkat kissa i brallorna och ett annat hade störtat med huvudet före in i rutschkanan och blödde ymnigt från ett sår i pannan. Mamman ryckte in och hjälpte till med lite nya kläder åt stackarn som inte hunnit på toaletten innan hon gick hem. Naturligtvis hjälper man till när det blir kris, man finns på plats och har tid! =)

På tal om skola...

Under en tid nu har det skrivits om skolor som fått ställa in fruktstunden eftersom de anmälts av föräldrar som trycker på att skolan ska vara avgiftsfri.

Detta gör mej lite upprörd faktiskt! Jag vet att ekonomin kan vara ansträngd för många föräldrar av egen erfarenhet, men frukt kostar inte mycket! Det är dessutom för barnens egen skull som fruktstunder och fruktraster finns på skolan. Ska barnen orka med en hel dag, vara på topp och kunna tillgodogöra sej kunskapen så kan det behövas en extra frukt under dagen.

Jag vet att skollagen säger att skolan ska vara avgiftsfri, men det finns inget utrymme för att skolan ska kunna stå för barnens frukt utöver skollunchen. På vissa skolor har de inte ens pengar till att ge varje barn en bok i alla ämnen utan böckerna delas av flera klasser, vilket försvårar läsningen inför prov markant då eleverna inte kan ta med böckerna hem.

Jag vet hur det är att vara fattig, att vara riktigt fattig, att aldrig kunna unna sej en pizza eller gå på mcDonalds med ungarna, att inte kunna ge barnen lördagsgodis såsom "alla andra får" (jag skulle kunna rabbla hur länge som helst om alla sätt att spara pengar, laga maten från grunden, handla "halvapriset"varor, ärva kläder från höger och vänster, plocka svamp, bär, och annat som naturen erbjuder gratis).

Jag skulle lätt välja att köpa frukt, den billigaste för säsongen, så att barnen kan ta med det till skolan framför chips, godis, dricka och annat som inte är nödvändigt. Jag vet att många har det mycket sämre ställt än vad jag någonsin har haft, men jag vet att har man barn så kommer de i första hand och det finns många sätt att spara pengar på. (Den här årstiden dignar det av äpplen som bara faller till marken och ruttnar och om man frågar ägarna snällt skickar de säkert med ett par kilo eller så ;) ).

Jag vet inte var jag vill komma med detta, men jag har ärligt talat svårt för förbud mot frukt. Bara för att en förälder anser att tvåtusen (vilket jag anser är högt räknat) om året på frukt till sina tre ungar (hittar tyvärr inte artikeln igen) så får inget barn ta med frukt för att då blir det inte jämlikt och skolan ska vara lika för alla... Jag blir tokig! Tvåtusen är mycket pengar, men... *pust* Frukt är nyttigt, viktigt och kan faktiskt vara avgörande för hur barnet presterar i skolan.

1 kommentar:

BP sa...

Nu har du ju sex barn, dvs 4000 spänn mindre i plånboken. Åt andra sidan behöver ju barn frukt. Att inte ta med frukt själv är löjligt tycker jag.