tisdag 7 september 2010

Storslagen invigning

Idag var det dags för invigning av Säffle kommuns största renoveringsjobb någonsin, nämligen min stora dotters skola. Vilken lyx att få börja sjuan på en helt ny och fräsch skola!

För att Mamman skulle komma iväg på detta spektakel så fick Pappan ringas hit som uppassare på den sjuka sonen och Lillen.





Underbart ljust överallt, öppna ytor, mysiga hörnor och stora fönster...

Skolan är indelad i tre grupper, "hemvister". I varje del ingår fyra klasser och varje hemvist har ett eget område med pentry, studieytor och klassföreståndarna till just de klasserna har sitt lärarrum i hemvisten. Detta är en del i arbetet mot mobbning - niorna fungerar som mentorer till sjuorna och åttorna hålls på mattan där i mellan.

Skolan är även en så kallade "toffelskola" vilket innebär att ytterskorna låses in i ett skoskåp då man kommer till skolan och sen knatar man runt i tofflor eller i strumplästen. Detta gör att skolan blir mer tyst och mer hemma, tycker jag.


Åtskilliga personer höll tal, såpass många och så länge så att till och med jag tröttnade. Eleverna ja, de hade redan lämnat stället och befann sej i matsalen eller någon annanstans på skolan då det var klart...

Tv var naturligtvis på plats...

Gruppen "Blood Entertainment" underhöll gästerna mellan alla talare...


Konstnären som stod för konsten inomhus, d.v.s. tavlan nedanför som sitter i cafeterian. Han hade många konstverk på offentliga platser sen tidigare, men hade aldrig varit med om en avtäckning tidigare berättade han. Usel som jag är på namn så minns jag inte vad han heter.



1 kommentar:

BP sa...

Ett storslaget inlägg också måste jag säga. Vilken toppen skola som du fotade för oss. Tänk om man själv hade fått gå i en sådan fin skola.

PS. Var der dottern som sjöng... eller. Sångerskan liknar din tjej tycker jag.