måndag 8 november 2010

Heter det verkligen...

...öppnaste? Finns det ordet på riktig svenska?

Jag tycker att det låter helt galet och anledningen till att jag hela dagen gått och funderat över och stört mej på detta enstaka lilla ord är för att jag råkade slå på, eller ja, sätta på, eller nä, starta radion tidigare idag (precis efter att jag sanerat köket från Lillens blod) och det första jag hör är "Välkommen till Sveriges öppnaste restaurang!".

Jag har till och med slagit upp det i ordlistan, eller rättare sagt jag har försökt slå upp det, men det finns inte med i min ordlista i alla fall. Googlar man på det så finns det överallt. Jag har svårt att släppa små bagateller ibland, jag vet! ;)

Men visst heter det väl Mest öppna och inte Öppnaste???

Jaja, bagateller, petitesser, jorden går inte under... Men faktum kvarstår - Shannara vill veta!

1 kommentar:

BP sa...

Ja, ja, det svenska språket utvecklas... åt fel håll om jag får säga så.