söndag 14 november 2010

Hela lååånga historien...

På tisdag förmiddag började mitt nät komma och gå, vilket inte är helt ovanligt faktiskt, men vid tvåtiden försvann det helt och runt sex ringde jag supporten på BBB (BredBandsBolaget). Killen jag fick tala med där hade ett stort tålamod (har ALDRIG pratat med någon otrevlig människa där) med alla avbrott i form av rumptorkning och barnaskrik under tiden han instruerade mej i diverse olika kommandon både på modemet och via dator ett OCH två. Inte på något sätt fanns en lösning att hitta.

Det nära timslånga samtalet avslutades med att han upplyste om att ärendet skulle skickas vidare till tekniker och att OM de skulle behöva besöka min lägenhet och man finner ett del på MIN utrustning så kommer det att utgå en serviceavgift. Precis efter alla spelets regler!

Tio minuter senare plingar det till i mobilen (eller, nu ljög jag, min mobil plingar inte... den säger "You've got a message from God" ;) ) och jag fick i sms:et veta att "Din felanmälan är under behandling. Problemet beror på en känd driftstörning som vi för närvarande arbetar med. Mvh Bredbandsbolaget."

Ett par timmar senare var jag plötsligt utan telefon också, men tänkte att det beror säkert på samma driftstörning, telestationen här nere är ju från stenåldern och det har förekommit en massa krångel tidigare.

Nästa morgon meddelades jag om att Gud ville mej något igen, i detta fallet råkade Gud vara bredbandsbolaget som meddelade att felet var åtgärdat och att jag skulle återkomma om det trots detta inte fungerade. Jag blev jätteglad och slog genast på datorn, som fortfarande inte fick någon kontakt med omvärlden.

Lyfte luren, ingen kopplingston. *suck*

Rusade in i elvaåringens rum och sköt undan hans byrå, hans säng och ett ton lego för att komma år huvudjacket till telefon. Kopplade ur modemet och satte i en telefon, men näää, fortfarande ingen kopplingston.

Efter att ha knappat mej igenom tvåtusen kommandon hos Telia så var telefonen felanmäld och rösten sade att problemet skulle vara "löst på tisdag under dagen". Sist detta hände fick de gräva upp halva vägen här ute!!! Mamman fick panik... Ett dygn utan nät var svårt nog, en vecka omöjligt!!!

Efter en massa rotande i lådor hittade Mamman fram det mobila bredbandet som aldrig brukats och lyckades skrämma igång det som ni ju redan vet. ;)

Tonåringen fick än mer panik än Mamman och bestämde sej för att åka till sin pappa för att jaga internetuppkoppling. =) Gjorde ju inget alls, Deras pappa blev glad för besöket och Mamman fick en natts extra vila! ;)

På fredagen så ringde mobilen och Telias tekniker befann sej i andra änden och sa att han behövde komma in i lägenheten för att kolla då det inte fanns något annat fel nere vid telestation. Han dök upp strax därefter och Mamman fick åter gräva fram huvudjacket i sonens (stökiga) rum. Efter en mätning av jacket så visade det sej att det inte alls var något fel på linjen. VAAA?

"Men, men, jag provade ju att sätta telefon direkt i det jacket, men fick ändå ingen ton ju?"
"Mmmm... Man behöver vänta upp emot en halvtimme ibland."
"Jaha? Det visste inte jag."
"Det kan behövas för att stationene ska "nollställa sej" igen."
"Bra, då vet jag det till nästa gång då..."
"Ska vi mäta förlängningskabeln också?"
"Ja visst, tack" svarade Mamman fortfarande lite förundrad

Efter en mätning av förlängningskabel och kabel till modemet hade fortfarande inget fel upptäckts, MEN vid en mätning av modemet så visade det sej att det var så illa kortslutet så att det ställde till problem ända ner till telestationen. Oooops.

Ytterligare ett samtal till bredbandsbolaget gav till svar att ett nytt modem skickas och bör vara här på torsdag som kommer. *snyft*

Nu funderar då Shannara på vem som ska betala Telias räkning som jag antar kommer komma från Telia då problemet orsakades av Bredbandsbolagets utrustning som jag disponerar genom månadsavgiften som jag betalar för mitt abonnemang?

1 kommentar:

BP sa...

Alltså - den storyn läste jag från "topp till tå". BBB är outstanding och deras service saknar motstycke (har också BBB). Telias service - ja den dök ju upp iaf, om man säger så.
Om jag vore dig så skulle jag nog ringa till BBB igen och försöka få dom att betala räkningen. Telias fakturor har ju ryktet om att vara ganska så saltade.

PS. Men Mixen fungerade ju som tur är:-) Prioritering à la Shannara:-) DS