tisdag 20 december 2011

Tomteverkstaden

Idag hade jag bestämt mej för en lugn och mysig dag som skulle avslutas med klappinslagning och glögg.

Någon gång kanske jag inser att om jag bestämmer något så blir det precis tvärtom!

Efter att alla barn kommit iväg till skolan så fick jag stressa rumpan av mej för att hinna göra allt som skulle göras innan de kom tillbaka hem fyra timmar senare. Tack och lov hade jag en av mina älskade systrar på tråden som sällskap. =)

I vanlig ordning så satte Sjuåringen genast igång med läxorna då han kom hem. Tyvärr så kunde han inte göra färdigt eftersom matteläxan krävde ett tomt mjölkpaket, vilket inte fanns att tillgå om inte vi drack upp en och en halv liter mjölk först... Ingen var sååå sugen på mjölk!

Både sjuåringen och Lillen hade med julklappar hem. Sjuåringen hade tre små paket som alla var adresserade till mamma och Lilleman hade en hemlig påse. Sjuåringens paket hamnade under granen, men Lilleman tjatade ihärdigt om att "Öppa nuuu mamma, genast!" så jag gjorde som jag blev tillsagd!

Och det var ju bra för nu fick granen ännu mer granna prydnader att pråla sej med! =)

Runt fyra dök MiniBatman och hans mor upp. Vi var otroligt sociala mot varann då vi satt vid varsin dator och betalade räkningar samt fixade andra nödvändigheter. Det var ändå skönt med sällskap en stund och på torsdag ska jag och alla sex troll dit och mysa med lite julbord efter skolavslutningen (och sen ska Tonåringen naturligtvis ut på julbord med sina kompisar på kvällen... Taxi Shannara var god dröj...).

Lite tomteverkstad hann det bli trots att barnen krånglat ikväll med, eller rättare sagt Lilleman som fortfarande är pigg och vaken (han sov tyvärr middag på "dagis" idag) är den som krånglar.

Det blir ganska många klappar till sex barn, en kusin, tre systrar, Pappan och alla far- samt morföräldrar... Jag vill INTE slå in ett enda paket till i mitt liv!

Nu ligger klapparna under granen och väntar tillsammans med paket som Stora Brorsan och Tonåringen samt Sjuåringen fixat. Men glögg blev det dåligt med! (Får försöka se om jag får i mej den imorgon kväll istället, så kanske julstämningen kommer krypande?)

Sjuåringen hade även med sin stjärna som han vikit i skolan. Jag är helt fascinerad av vad man kan göra med vikningar av några remsor papper. Sjuåringen lovade att han ska lära mej hur man gör! =)

Trots att klockan knappt är nio så tänker jag krypa i säng nu. Dagen har varit energikrävande både fysiskt och psykiskt så jag är helt slut och med min tur så blir det säkert en jobbig natt!

Psst... Man klarar sej ganska bra utan tv. Julkalendern kan man se på SVT Play och House är ju slut för säsongen. ;)

1 kommentar:

BP sa...

Det är kul med jul... för barnen! Så många presenter! Vilken spänning.
Maken gnällde över att House var slut, men i ditt fall var det ju bara bingo;-)