torsdag 25 mars 2010

När Mamman är sjuk

När Mamman är instängd i flera dagar med sjuka barn så kan man tro att det ska hända en hel massa dråpliga saker och det gör det, men när Mamman själv är sjuk så minns hon dem inte.

Hon minns däremot att trots snor, rinnande ögon, nysningar och hosta har det käkats våfflor så som sej bör denna dag på året.


Hon minns att de två små somnade mitt på dagen och de två mellangossarna lekte snällt med lego i två timmar så att Mamman kunde bädda ner sej och vila. De stängde till och med dörren om sej och var hur gulliga som helst. (det var de dock inte då de lekte frisör tidigare på dagen)


Hon minns också ett samtal vid kvällsfikat då det intogs mackor med pastrami och spelades barnyatzy bland maten.

S: "Jag vill ha kastrami på min smörgås"
P: "Pastrami heter det, Pa som i Pappa"
S: "Okej, jag vill ha Pappastrami på min macka då"
P: "Undrar om det finns Mammastrami också?"

Mamman är trött, Mamman dog nästan av skratt, Mamman har kass trötthumor.

Att Mamman är trött visade sej också vid nattningen då Mamman fick sjunga sista versen i "Bockarna Bruse" TRE gånger.

Först gick den:
"Stora bocken Bruse trippa över..."
"MAMMAAAA, du sjunger fel ju" *fnitter, fnitter, fnitter*

Sen kom jag lite längre:
"Stora bocken Bruse klampa över trollebron, Nu tar jag dej sa Bocken, Vad svara Trollet dååå..."
"Men MAMMAAA, kan du inget idag eller?" *skratt, fnitter, stön* Det himlades säkert med ögonen i mörkret också.

Tredje gången gillt heter det och på tredje försöket satt den!


Inga kommentarer: