måndag 29 mars 2010

Bröllopsfakta

Mina barn har nu berättat för mej om bröllopet, ni vet Bröllopet med stort B som ska ske i sommar. En massa fakta har jag fått och jag antar att jag, precis som mina barn gapar över de ofantliga summor pengar som det hela kommer att kosta...

Några korta fakta (om någon missat)
  • Beräknad kostnad, 64 miljoner svenska kronor. Av detta bidrar stockholm stad med 20 miljoner (8,65 per stockholmare) och kungen själv med 15 miljoner.
  • 800 utländska journalister väntas dyka upp, de ska visst kosta 4 miljoner (varför kostar de pengar?)
  • Polisen har tackat nej till extra resurser (VA???)
  • Två miljoner besökare väntas komma till Stockholm
  • Bröllopsfesten ska pågå i 14 dagar och börja på vår nationaldag, festen är redan döpt till "Love Stockholm"
  • Storkyrkan måste städas och hålls därför stängd i flera månader (brukar de inte städa?). 14 miljoner (som tas från staten och svenska kyrkan) ska städningen kosta (blir många tops för att putsa silveraltaret det). Väggmålningarna ska göras rena med vetedeg
  • Svensk handel tror att folk kommer vilja köpa minnessaker, som t-shirts och dylikt, för 2,5 miljarder. (vad ska man med det till?)
Efter att Mamman matats med dessa fakta berättade hon för barnen att även prinsessan Madeleine kommer att gifta sej i år. VA? utbrast barnen och undrade varför ingen skrev eller pratade om det?

Inga kommentarer: