onsdag 29 december 2010

"Jag har hönsägg i mitt håååår"

Varför sover Mamman så förbenat hårt? Varför kan inte barnen stanna i sina sängar på nätterna? Varför orkar inte Mamman masa sej upp och flytta tillbaka barnen när hon vaknar av platsbrist mitt i natten?

Mamman lyckades med nöd och näppe, likt en stelopererad ostkrok, ta sej ur sängen imorse, hasa sej ut i köket och fixa frulle efter att ha konstaterat att klockan närmade sej halvtio. Efter ett par mackor och ett glas o'boy så kände sej Mamman som ny igen (i alla fall tills hon reste sej och konstaterade att en ipren förmodligen skulle funka bättre) och var redo att ta itu med dagens uppgift - Lusavlägsning steg nummer två!

Mamman slängde en kik på termometern som visade 21 minus, utrustade sej med den lilla rosa spaden (vem äger en snöskyffel när man bor i lägenhet liksom) samt vinterkläder (skippade pyjamasen den här gången ;) ) för att skotta balkongen igen.

Hela proceduren gick förvånansvärt smidigt, men det tar ändå en hel massa tid att hänga ut alla sängkläder, ha i medel i allas hår, duscha småungarna och sen luskamma hela bunten (och sej själv trots att Mamman klarat sej undan).

Efter att ha avlägsnat något som såg ut att vara misstänkt likt en gnett ur femåringens hår så studsade han glatt iväg och meddelade hela världen att han har hönsägg i sitt hår. =D

Kyla på utsidan och överenergiska ungar på insidan är en mycket jobbig ekvation, men den är lösbar! =) Man sätter helt enkelt på musik och tvingar ungarna till ett gympapass på vardagsrumsgolvet...

"Höga knän nu, spring på stället, kom igen! NEEEJ akta granen... Såja. Sparka er själva i rumpan nu. SLUUUUTA, sparka inte på varandra, jag sa på er egen rumpa! JO, det går visst... Nu lägger vi oss ner och gör sit-ups. Åh, vad duktiga ni är. Tänk Smulan att du orkade göra så många. MIIILO, sluta stampa på Jespers huvud. Nej, hoppa inte på honom heller. MILO kom hit! Miiiilooo, söta älsklingen kom till mamma nu. Kom då... KOM HIT SA JAG JU! SLUTA RYCKA DIN SYSTER I HÅRET."


Tja, Mamman blev i alla fall av med energi... ;)

Dagen avslutades sedan med något så roligt som att dammsuga, få ihop allas sängar och diska halva natten.

Och förresten, Mamman sover så hårt för att utnyttja den sömn hon hinner få maximalt och naturligtvis kommer barnen vandrande till sin mor om nätterna eftersom hon är varm, mjuk, trygg och bäst! ;) Anledningen till att Mamman inte går upp mitt i nätterna är också av den enklaste sort... Vem sjutton vill lämna sin varma goa säng för att halta sej upp likt en nittioåring, stapla sej genom mörkret, släpandes på en unge, trampa på lego, slå i tårna och frysa rumpan av sej? Inte Mamman inte! ;)

3 kommentarer:

BP sa...

Måste säga att hönsäggen tajmade ju verkligen sin ankomst rätt. 21 minusgrader är ju perfekt för att ta död på dem... eller.
Det verkar vara fler som skottar sina balkonger - oooooops ja visst ja. Har jag aldrig gjort - har ingen skyffel heller, inte nå'n borste heller för den delen. Äsch snöeländet får väl tina bort till våren...

PS. Förresten är snö bra för att lägga mattor på. De blir fina och rena. Inte att jag har mattor eller gjort det, men några grannar i 80-årsålder har visat upp förre och efter resultatet. Shit, det funkar. Så om du har mattor utnyttja snön på balkongen till nå't vettigt;-) DS

Rantamor sa...

Undehållande blogg må jag säga.
Men hos dig med underbara barn i olika åldrar förstår jag att det händer en hel del.
Tack BP att du tipsade på din blogg, ett nytt år och här var visst en blogg jag vill följa.

Gott Nytt År på dig och dina ungar.....

Karin sa...

Vill bara önska dig och dina härliga barn ett riktigt Gott Nytt År! Tack för en mycket trevlig blogg! Jag läser den regelbundet!! Ha det nu så bra ikväll!