fredag 31 december 2010

Gott Nytt År!

Vaknade upp till årets sista dag, som uppenbarligen bestämt sej för att visa sej från sin bästa sida till att börja med (nu blåser det så det knakar i knutarna), av att det plingade till i mobilen. Bredbandsbolaget meddelade att tekniker fortfarande jobbar med driftsstörningen, men att ingen tid då felet skulle vara avhjälpt kunde anges.

Efter att ha mysat runt fram till lunch så packade jag in en del av ungarna i bilen och for till K & J med min släptop, bankdosa och ett gäng räkningar för att avklara den missade "lilla" detaljen samt tanka dotterns mobil. Ungarna var överlyckliga över att få leka en stund och jag fick lite gjort.

Hemma igen så röjde jag köket medan barnen roade sej genom att hälla ut tre ton lego på golvet, slåss om en bit då det finns tjugo likadana och sedan kasta ut legot i hela lägenheten.

Sen var det äntligen dags att börja nyårspysslandet. Även i år firar vi nyår ensamma hemma och även i år försöker Mamman få stämningen på topp och ungarna på "festhumör".

Vi började kvällen med en trerätters middag.

Först ut var en förrätt bestående av fyllda tarteller i tre olika varianter...

Den barnvänliga


Mittimellanvarianten

Den "riktiga" versionen ;)

"Mums!" sa Lillen

"Skål Mamma"


Gott Nytt År familjen!


Efter ett snabbt röj av Mamman och en kort "vilopaus" för barnen så serverades huvudrätten.

Kalkon med potatiskroketter, sås och sallad

Därefter blev det en längre paus eftersom alla riskerade att rulla runt likt bowlingklot annars. Under den pausen förflyttade sej en del av legot tillbaka ner i lådorna och jag hann röja köket en del samt dammsuga databordet och åter packa upp den viktiga detaljen som saknades, nämligen släptopen.

Sen blev det äntligen dags för efterrätten.

Päronhalvor med after eight smält på toppen samt tre olika sorters glass och chokladsås.

(Visst är det synd att ni inte kunde komma på mat mor och far ;) )


Runt nio somnade de två minsta, de fyra större försvann in på de två stora ungarnas rum för att spela och se på tv, jag satte mej vid min dator för att redigera lite bilder med en grogg (gjord på trocadero och en gnutta absolut raspberry) vid min sida. Då och då pilar ungarna förbi och frågar om inte det nya året kommer snart.

"Tror ni att man ser när det nya året kommer då?" Undrar Mamman.
"Såklart!" Svarar sexåringen med "Gu-va-dum-du-e-morsan"-minen påklistrad i fejset.
"Vad tror du alla raketer är till för egentligen?"
"Just det mamma, var tror du raketerna kommer ifrån egentligen?" lade den femåriga papegojan till med ett leende.

Nu ska jag leta reda på champangeglasen (klart att man måste skåla fint) och öppna äppelmusten som det ska skålas i. Ha en underbar kväll och...




GOTT NYTT ÅR!!!
Hoppas 2011 blir ett superår för alla och envar... =)






3 kommentarer:

BP sa...

Det finns ju egentligen ingen bättre dag än nyårsdagen för att sträckläsa en viss blogg som får en att vakna, gapskratta och beundra dina härliga matbilder. Vilken lyxsupé du bjuder på:-)))

Dessutom tycker jag att det är schysst av dig att även lägga upp mixen idag. Vad skulle jag har gjort annars - somnat om kanske, vilket inte hade varit en dum idé med tanke på hur den vita varan har tagit ett (h-)järngrepp på oss.

PS. Vet inte om du har sett det men kolla här
http://bp-computerart.blogspot.com/2010/12/arets-blogg-2010.html.
Du har jobbat hårt för den awarden å du är sååååå värd den. Ha ett riktigt toppen 2011 nu med allt vad det innebär för världens ballaste och coolaste sexbarnsmor :-)))

Bildgatan sa...

Wow skriver jag bara - vilken mamma dina barn har, bara det är värt all uppmärksamhet du borde få och tur att Beate tog itu med sina awarder och kunde ge dig den väl värda awarden som en av årets absolut bästa bloggar - Ett stort grattis till dig och jag delar hennes tankar trots att jag inte läser varje dag men ska ta itu med det nu 2011.

Att bara göra en sådan variant av förrätten till alla åldrar i din familj -suveränt. Gott ser det också ut och jag skulle kunna tänka mig alla tre varianter samt både huvud- och efterrätt.

En god fortsättning till dig och dina älskade barn.

Sandra sa...

Gott nytt år! Jag läser din blogg med behållning varje dag! Vilken mamma dina barn har som lagar sådan nyårsmat åt dem "trots att" ni var själva!
Ha ett härligt år!

Sandra