torsdag 17 juni 2010

"Tabletter, näää, haha, det går väl inte." sa doktorn

Ännu en kaotisk förmiddag har nått slutet. Mamman känner sej som sju svåra år...

Vakat över en bebis hela natten, undrat om jag borde åkt in till sjukhuset, vägt fram och tillbaka och avvaktat. Det är ju inte helt smärtfritt att väcka fem barn till och packa in alla sex i bilen mitt i natten för att åka till en akutmottagning närmare en timmes väg härifrån.

Mamman satt så och lyssnade på sitt lilla troll hela natten och ringde till tant doktor på förmiddagen. Fick en tid en timme senare och det lyssnades på lungor, stacks i litens finger och inhalerades medicin - som inte hade någon verkan. Mycket riktigt så har grabben lunginflammation. Precis som jag misstänkte och trodde redan från början.

"Det blir antibiotika till det här" förklarade tant doktorn.
"Ok, kan du skriva ut det i tablettform?"
"Tabletter, näää, haha, det går väl inte." sa doktorn med hakan på fötterna och ett underligt leende på läpparna.
"Jo tack, jag vill ha tabletter, ungen kräks av det mesta som smakar nytt."
"Jaha, ja, jo, du har ju fem barn sen innan så du vet säkert bättre än mej." Svarade hon skeptiskt

Sen skulle alla barn samlas in runt om på bygden innan medicinen kunde hämtas ut. Är ju en bra bit att åka och jag kände att det var bra om de stora var med i bilen och kunde se efter de små... McDonalds-muta gjorde susen!

Strax före vi nådde skräpburgerhaket såg vi lämningar efter studenterna som gick ur förra veckan...

På apoteket började personalen virra runt och titta konstigt på datorn och på klockan. Mumlade och undrade om doktorn blivit knasig. Tabletter till en bebis? Jag fick hejda dem mitt i deras diskussioner och förklara att det visst stämmer.

Sen ansåg apotekspersonalen att dosen som skrivits ut var alldeles för liten, men de kunde inte ringa och fråga för läkaren var på lunch.

Mosade tabletter, utblandat i sylt eller nutella, har nämligen funkat utomordentligt bra till alla de andra fem barnen. Men ni ska ju inte tro att Lillen ville ha choklad ens och det är en aningens svårt att blanda kåvepenin i bröstmjölk!



Inga kommentarer: