söndag 3 april 2011

I en perfekt värld

Veckans absolut längsta dag börjar gå mot sitt slut. Telefonsamtalen har varit få, tv:n full av repriser (finns bara ettan, tvåan och fyran att välja på) och inga böcker eller tidningar har funnits att tillgå då jag ligger på infektion där man inte får vistas i korridorer och sällskapsrum. Tack och lov så kom min syster hit en stund nu i kvällningen och räddade en timme eller så av den tråkigaste dagen i mannaminne! ;)

Motvilligt måste jag erkänna att inte bara tiden, utan hela världen är ur led efter att ha skummat igenom nyheter halva dagen. När vuxna utnyttjar sina egna barn sexuellt, 92-åriga damer mördar sina 98-åriga äkta män, folk kan köra mc i 116 km i timmen på 70-väg och komma undan med argumentet att han kände sej hotad av bilen bakom, folk behagar att skämta (eller är det sant) om att en av jordens giftigaste ormar rymt i hyreshuset och det finns dricka att köpa ute i butikerna med varningstexten "Kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration" som faktiskt uppenbarligen säljer så måste alla erkänna att något är galet. Då är ändå detta ganska små detaljer jämfört med vad som fortgår världen över. Är det världen som är tokig, eller är det bara jag?

Jag vill ju tro att världen ska bli bättre för varje dag, jag är naiv såklart då alla vet att det runt om på jorden härjar både krig, svält och hemska sjukdomar.

Vissa saker skulle lätt kunna undvikas för att skapa en bättre tillvaro för de inblandade. Då menar jag små saker i vardagen, där det räcker att en enstaka person ändrar sitt beteende. Tänk om alla, så som i filmen "Skicka vidare", kunde tänka på sitt eget beteende gentemot omvärlden... Tänk vilken skillnad det skulle göra över hela världen, tänk vad inspirerade de yngsta jordborna skulle kunna bli av den lycka och glädje som skulle födas ur ett sådant beteende. I en perfekt vision skulle vi ha världsfred om ett par generationer och vår avkomma skulle kunna leva ett lyckligt liv, ett liv som vi alla önskar att vi hade.

Inga kommentarer: