onsdag 6 juni 2012

Sveriges rasistiska dag?


Så har då Sverige firat nationaldag... Inte mycket till firande, i mitt tycke en alldeles vanlig dag.

Jag menar, hur många vet ens om VARFÖR Sverige firar nationaldag just idag? I Sverige är man ju dessutom rasist om man älskar sitt eget land och sjunger den svenska nationalsången.

När jag var liten då firade vi Svenska flaggans dag, vi fick lära oss den svenska nationalsången i skolan och vi firade dagen på skolan om den inföll på en veckodag. Vi målade flaggor, samlades på skolgården, hissade flaggan och sjöng "Du gamla, Du fria" tillsammans. Idag vet knappt ungarna vad en nationalsång är, än mindre kan de sjunga den. Sorgligt!

Nog måste man väl kunna få älska sitt land, vara stolt över att vara svensk, få sjunga nationalsången var man vill och när man vill utan att man är rasist? Jag har aldrig haft något emot andra kulturer, andra människor (varifrån de nu än må vara), men skulle det utesluta att jag är stolt över mitt svenska arv? NEJ! Jag är glad över att vara född i Sverige, jag är stolt över att vara svensk!

Det lustiga är att det är vi svenskar som själva gjort det till en rasistisk handling, inte de invandrare som integrerats i vårt samhälle. I wikipedia kan man bland annat läsa "Som ett av skälen till att göra nationaldagen till en helgdag har även angivits att många invandrare förvånades över att svenskarna inte firade sin nationaldag."

För er som inte vet varför man firar Sveriges nationaldag just idag så kommer här lite fakta:
  • Den sjätte juni, 1523, valdes Gustav Vasa till Sveriges kung. I och med det upphörde Kalmarunionen och Sverige blev åter en självständig stat.
  • Den sjätte juni 1809 skrev riksdagen under regeringsformen som fastslog de allmänna medborgerliga fri- och rättigheterna, samvetsfrihet, säkerhet till person och egendom samt tryck- och yttrandefrihet.
  • Under 1800-talet utsågs den sjätte juni till en nationell minnesdag.
  • Inte förrän 1916 började dagen firas i hela landet, inte bara i Stockholm, och blev då Svenska flaggans dag.
  • Så sent som 1983 blev Svenska flaggans dag officiellt Sveriges nationaldag.
  • Helgdag blev den 2005 (på bekostnad av en annan helgdag för att inte handeln ska lida för stora ekonomiska förluster).

Förmodligen så skulle jag kunna skriva en hel uppsats om detta, men jag nöjer mej med det som finns ovan och de intressanta diskussioner som jag har haft under dagen med mina otroligt intelligenta barn!

Sveriges nationalsång (de två första verserna är i alla fall det):

Du Gamla, Du Fria


1.
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

 
2.
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.


3.
Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.
 
4.
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

2 kommentarer:

Sherlock sa...

Ingen aning om varför vi firar.. nåt med självständighet, skulle jag ha svarat om jag fått frågan.

Det var mer firande när det var en vanlig dag, genom skolorna. Men samtidigt mer våld. Jag var livrädd på högstadiet.
Så det är skönt att det är röd dag, fast nu firas den inte alls- synligt för mig, alltså.
Aja, det kan va eller kvitta för min del. Jag älskar att bo här både sommar, vår och vinter! Och den fina delen av hösten ^^

BP sa...

Vi diskuterade ämnet på mitt jobb och kom till samma slutsats som du. Men ingen kunde bidra med alla fakta, som jag härmed tackar för. Är man fotbollsfan kan man nationalsången:-)