torsdag 29 juli 2010

Trött på sjukvården

Min Snotti har fått Impetigo, eller svinkoppor som man brukar kalla det. Han hade det förra sommaren också. Läkaren var då förbryllad över att han bara hade ETT sår och att ingen annan i familjen smittats. Den gången var det stafylokocker som orsakade utbrottet.

Den gången fick vi träffa läkare direkt då jag ringde, vi fick gå hem och tvätta med klorhexidin över helgen och sen ringde de upp mej på måndag. Då hade det inte förbättrats så läkaren skrev ut penicillin som fick såret att försvinna på tre dagar!

Idag då jag ringde fick jag en mindre positiv bemötan.

Du får behandla i minst tio dagar hemma. Rycka bort sårskorpan två till tre gånger om dagen, tvätta med tvål och vatten för att sen tvätta med klorhexidinlösning och byta hans örngott varje morgon. Var inte tal om att få träffa en läkare ens. Hur kan de veta att min egen diagnos på såret är rätt???

Pyttsan att jag tänker plåga min unge tre gånger om dagen, han gråter av smärta bara jag tvättar det två gånger om dagen. Ge min unge penicillin! Jag vet att det är dumt med penicillin för minsta lilla, men vi kommer nog hamna i den sitsen förr eller senare ändå hur jag än tvättar och bär mej åt. Min son har nämligen ett mindre bra immunförsvar.

Byta hans örngott är ju enkelt. I alla fall om han kunde låta bli att ligga på fyra olika kuddar då han förflyttar sej under natten och om vi kunde tvätta oftare. Fyra örngott varje morgon i en vecka blir tjugoåtta stycken (wihii, jag kan fortfarande räkna matte), dessutom används ytterligare tretton av den övriga familjen. Jag HAR inte så många extra örngott. Galet! =)

Jaja, vi får väl se hur han ser ut om en vecka? Stackars ungen min... Fint till skolfotograferingen också när skolan börjar. Haha...

1 kommentar:

solokatt76 sa...

Så olika läkare säger!! Vi hade impetigo problem på förskolan förra hösten. Ett barn på min avd. fick om och om igen och bara skitsalva som knappt hjälpte. Dom blev inte av med det!

Sen åkte ju eddie på skiten och han fick direkt en annan sorts salva som hette Altargo. När vi smörjde med den såg vi resultat nästan direkt att blåsorna började försvinna!

Lånade sen ut salvan till mamman vars barn hade problem och då försvann även hans sår som i ett nafs!!