onsdag 14 juli 2010

Alla (goda) ting är tre?

Planen för dagen var spikad
  1. Mysa i sängen och plocka undan
  2. Få besök av Sötisen, hennes två syskon och deras mor HELA dagen
  3. Åka med hela högen och bada efter lunch
Punkt ett funkade kanon. Vi låg och mysade oss i sängen, jag och de små, fram tills att RQ, Dödis och grannpojken (som sov över) vaknade. Sen röjde jag köket så att vi skulle kunna äta i omgångar (tre vuxna och tio ungar får inte plats under några som helst omständigheter i mitt minikök (= ).

Medan jag diskade så funderade jag över vad jag observerat igår...
  1. Vill man ha en swimmingpool i vardagsrummet så behöver man inte nödvändigtvis köra en badbatalj á la Shannaras huliganer, det räcker att låta balkongdörren stå vidöppen medan skyarna öppnar sej. Lutningen på golvet fixar pölen mitt på golvet en och en halv meter längre in.
  2. Uppenbarligen blir jag yngre med åren, jag har aldrig haft så många finnar i ansiktet som nu. Hela fem stycken samtidigt!
  3. Oavsett vad alla experter säger så har inte min mjölkproduktion ställt in sej efter efterfrågan en månad efter att Liten föddes. Snart är han ett år och mina dunkar beter sej som mjölksprinklers varje gång Lillen skriker. Någon glömde helt uppenbart berätta för mina puppar hur de ska bete sej!
Punkt nummer två på dagordningen gick också i lås enligt planen. Lagom till frukost kom hela högen på besök.

Smågrynen fann sej väl trots att de inte träffats på länge. (Sötisen, till vänster, är bara fem dagar äldre än min Goding)

Efter att lunchen var avklarad, köket röjt och bilen packad med diverse badsaker och en bunt glada ungar började färden mot vår underbara badplats. Efter en kilometer gick min bil sönder!!! (Och varenda j-a verkstad i hela mellansverige har uppenbarligen stängt eller fullt upp resten av sommaren, kul! Nu blir det väl ingen djurpark till veckan heller då! )= )

Punkt tre verkade totalt ha gått i stöpet. Barnen grät och RQ (som ju inte anser sej vara ett barn) fräste och var mer ilsken än ett premenstruellt monster.

Som tur är har vi gångavstånd till badplatsen nere i älven så det hela löste sej relativt smidigt ändå. Fram med tre vagnar att stoppa de små i och dra all packning på.

När vi väl kom fram höll vi alla på att smälta bort, ett dopp med stortån i vattnet rådde genast bot på det. Det var så satans kallt i älven jämfört med "våran" sjö i skogen. Barnen verkade inte känna det så de badade glatt ändå!

De stora hann knappt byta om innan de var i vattnet

När man har många törstiga barn på stranden som lider av bacillskräck (berätta inte att de ändå delar baciller via bland annat tandborstarna som bor på samma hylla så är ni gulliga ;) ) så kan man enkelt lösa det genom att köpa billig juice i flaskor som man sen diskar och märker med siffror. Sen fyller man dem med dryck varje gång man ska ha fika med sej. Då behöver ungarna bara hålla reda på vilket nummer som är deras!

Godingen njöt som vanligt av friheten att befinna sej på beachen. =)

Sötisen blev pussjuk och Snufflis ställde gärna upp som gosofffer! ;)

"Men hallå, gå inte utan mej!"

Dagen avslutades med att de två stora åkte med sina kompisar för att sova där och Snotti följde med Moster hem efter jobbet för att sova hos Minibatman.

En lugn kväll för Mamma då kanske? =)

Inga kommentarer: