torsdag 29 juli 2010

Motstridiga känslor

För första gången på ganska länge har jag haft en sådan där dag som bara går ut på att längta efter kvällen så att man kan lägga ungarna och få vara ifred. Sådana dagar är känslorna i kroppen motstridiga, jag får så dåligt samvete.

Men tre timmars sömn och upptäckten av att huvudvärken sedan gårdagen fortfarande satt kvar då jag reste mej denna morgon gav inte dagen en lysande start precis. När jag sen tittade ut genom fönstret och möttes av en dränkt värld blev jag inte direkt piggare...

Efter att ha vandrat runt i sirap, med grus i maskineriet, fram till tolv så kom S för att byta tillbaka barn och käka här. Slängde ihop en enkel gryta av ytterfilé och minimajs med ris och ratatouille som tillbehör.

Så närmade sej tillslut kvällen och med hjälp av glassmutor plockade ungarna undan i lägenheten och småbarnens rum medan jag röjde köket. Efter glass och en timme vid datorerna fick Snufflan välling och Mamman tog sej en liten mysstund med sång och ramsa innan hon slocknade. Därefter fixade Dödis ytterligare en vällingflaska som Minimannen slukade och sen somnade han gott, vaggad i Mammans famn. Lite av det dåliga samvetet för att orken inte varit på topp under dagen dövades då det blev lite tid på tu man hand med småttingarna.

Sen käkade vi andra kvällsfika och när de två största försvunnit från bordet fastnade jag med småkillarna i ett samtal som började med ringorm och svinkoppor (Snotti har just nu båda delarna och fantasin skenade, de byggde upp en snygg bild av honom med ormsvans och grisöverkropp) och slutade med jordens tillkomst. De har så mycket frågor och Mamman svarar efter bästa förmåga (lärarutbildningen är bra att ha ibland ;) ).

Efter massor av kramar och tusen frågor till fick tandborstar, salva och tvål göra sitt jobb innan killarna snällt gick i säng utan minsta knorr!

Nu sitter jag här, klockan visar på halvtolv. Ska få de stora i säng och ta hand om Lillen som vaknat igen. =( Men orken tryter åter... Huvudet värker, kroppen värker (jäkla regnande), jag fryser och svettas, det killar i halsen och näsan börjar bli tät. Ge mej min sommar tillbaka!!!

Regn kan skapa vackra motiv, men jag röstar ändå för regn på natten och sol med trettio graders värme dagtid. Någon som är med?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du inte blir sjuk! Och att den här dagen blir roligare!