fredag 8 juli 2011

Fascinerade barn på glasbruket

Så sitter Mamman här mitt i natten, nästan, för att skriva om dagens händelser. Barnen har mysat och spelat wii-fit. Stora brorsan har precis, på eget bevåg, lagt de två minsta syskonen och läst saga för dem och just nu hjälper han mellanbrorsorna att borsta tänderna och ska läsa saga för dem också. Tonåringen Poppar popcorn, fixar med dricka, saft och glas... (Mamman har världens underbaraste barn!) Mamman, Tonåringen och Stora brorsan ska nämligen se på skräckfilm i natt. "The hills have eyes" blir det! =)

Åter till dagen som varit...

Efter en lång morgon, som slukade upp hela förmiddagen, med långt mys, lång frukost och lång tid för påklädning så var det dags att fixa mat.

Kock nummer ett, älskade lilla Godingen, borstade svamp som sedan...

...kock nummer två skivade med stor koncentration.

Resultatet blev en stor smaskig, hemgjord pizza med svamp, mozarella, kött och bearnaissås. Liten har blivit stor och vill även han dricka ur jätteglas och har man varit så duktig hjälpreda i köket så får man naturligtvis det! =)

Efter maten åkte Mamman, Goa K och alla barn (förutom hennes och min tonåring) till Glava Glasbruk.

Samtliga barn var enormt fascinerade av att se hur Glasblåsaren Anders Lundbäck förvandlade en klump smält glas till ett litet konstverk.

Först lite glas...

...och sen börjar förvandlingen.







Resultatatet - En glasblåsare gjord i glas! När Anders Lundbäck la den sista handen vid figurinen gick tyvärr den lilla glasstaven av. Vi hann se honom tillverka tre stycken, varav en blev perfekt. Snacka om tålamodskrävande arbete!

Därefter besökte vi museét. Började med att kika på modellen av hur Glava Glasbruk såg ut under sin glansperiod.




Glasrutor som konst.

Verktyg som användes på bruket.

Till höger står en sådan cylinder som man blåste och sedan gjorde glasrutor av genom att öppna upp dem och "släta" ut glaset. Hade ingen aning om att det gick till så. =)

Till vänster på ovanstående bild finns två handblåsta glasrutor. Fotot på väggen bakom föreställer glasblåsare Anders Creutzer (tror jag det var) som blåser en jättecylinder.

När jag skrev mitt tidigare inlägg om Glava Glasbruk så försökte jag hitta foton från den tiden bruket var igång. Tyvärr hittade jag inte många och därför lägger jag ut några här som fanns inne på museét. Vill ni se fler bilder och resten av sakerna i verkliga livet så kan jag varmt rekommendera ett besök på glasbruket. Om ni har vägarna förbi under 16-27 juli så finns Glasblåsare Matilda Kästel med vänner på plats.



Fyra arbetslag runt 1925

Arbetarporträtt, klicka på bilden för att se den i större format.

Den färdiga valsen bärs till ett stativ. Dagens barn ska vara glada att de lever nu och inte för hundra år sen! Finns småpojkar med på nästan varenda bild från bruket.

"Se men inte röra sa mamma. Bäst att hålla händerna på ryggen."

Efter att ha suttit snällt och tittat i glashyttan och skött sej utmärkt bra på museét är det härligt att få springa av sej och kasta lite sten. =)

"Titta vad jag hittade!"

När vi klev upp från stranden sprang Stora brorsan tillbaka till glashyttan och lyckades få glasblåsaren att blåsa en droppe så att han fick se hur det går till. =)

Från glasbruket gick färden till Sölje och campingen där för ett dopp i Stora Gla.

Men först blev det mackor och fika!

"Sisten i är en rutten sill!"



K:s söta son drömmer sej bort... =)


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och tack för bilderna från Glava Glasbruk. Håller på med släktforskning och har varit på bruket två år i rad och letat bilder. Har hittat 2 st förfäder men missat bilden få min Farfars morfar Karl Bräck som jag nu fick se på din bild. Får nu åka dit igen, stort tack. Mats Jansson Nynäshamn