torsdag 13 maj 2010

Operation vårstädning

Denna morgon då vi satt vid frukostbordet bestämde vi oss för att det var dags att börja vårstäda (vi städar i alla fall två gånger om året, haha) ut allt damm och alla vinterkläder ur huset. Vi beslutade oss för att gå ut lite soft och ta ett utrymme idag så det röstades mellan köket, vardagsrummet och småbarnens rum (de stora har just gjort ett röj i sina rum med hjälp av mormor).

Barnen röstade enhälligt för att vi skulle ta småbarnens rum så halvnio klev vi från köksbordet, mamman lade sej och halvsov med de två minsta och de större barnen bänkade sej framför ett par datorer. Därefter mosade vi i oss ett helt kakpaket, delade upp tvätten som skulle tvättas och tryckte i oss lite mer mackor och flingor. Det var vad vi åstadkom fram till halvtvå då jag bytte i kattlådan och kånkade ner tvätten! =)

Sen fick vi (läs jag) lite panik!

Två timmar senare så fick jag en stark dejavù-känsla då jag för fjärde gången lade upp kuddar och filtar i soffan och plockade samma leksaker till ungarnas rum IGEN.

Slängde in sakerna genom dörren och bestämde mej för att se hur långt de hunnit... Då kom den totala chocken, hela rummet var upp och nervänt och av alla lådor hade det byggts ett fort. Jag fick ett totalt frispel, tryckte i ungarna mat och skickade ut dem!

Efter att jag fått alla saker på rätt plats var det dags att dammsuga, då kom jag på att jag inte köpt dammsugarpåsar (hur kan man glömma något så viktigt) och konstaterade att jag hade två val:
  1. Gå ut och tömma innehållet ur den fulla påsen i en soppåse
  2. Skita i att dammsuga
Jag hoppade över båda alternativen och tvångsmatade snabeldraken med vad köksgolvet hade att erbjuda.

Hela tiden då jag matade snabeldraken och försökte diska hängde en gnällig tiomånaders kille i mina kläder och svansade runt mina ben. För er som inte har barn så kan jag förklara att det är ungefär som att ha en ylande, kåt hanhund fastsatt på sitt ena ben!

Nu har jag äntligen hämtat och vikit undan den sista tvätten och ska lägga mej framför tv:n. Just ja, ska väl se till att få de stora i säng också kanske?

Inga kommentarer: