lördag 8 maj 2010

Mazariner för kungligheter

På tal om godsaker... Den här ser väl smaskig ut? Den smakade gott också!

Vid ett svagt ögonblick så lovade jag barnen mazariner med blåbär och hallon. Första överraskningen var priset. Paketet var dyrare än de vanliga mazarinerna, men innehöll en mazarin mindre...

Förklaringen enligt paketet:

Okej, jag kan gå med på att det är en god tanke bakom detta. Jag hjälper gärna till att hjälpa, så att säga...

När jag ändå höll på att granska paketet så ramlade jag över den här symbolen. Vad då officiella bröllopsserien? Blev tvungen att googla...

"Kungl. Hovstaterna har godkänt ett antal svenska företag att ta fram produkter som ingår i den officiella bröllopsserien. Bakom den officiella bröllopsserien finns tanken att göra gott." (läs mer här>>)


Vid det här laget var mazarinerna slukade och jag satt och förundrades över vilket resursslöseri förpackningen är! (fyra formar, en "bricka", ett lock, en plastpåse och sen en kartong) För att inte tala om den extra belastningen på miljön. Är det verkligen en bra sak då? Hade det inte varit bättre att använda alla de pengar som det extra emballaget kostar och skänka direkt till denna fonden? Då hade miljön samtidigt sparats, mazarinerna kunnat säljas billigare, vilket i sin tur skulle ge större intäkter då fler skulle köpa dem! Mycket enkel matematik...

Jag vill inte lära mina barn att slösa på vår natur. Jag kommer inte köpa de mazarinerna igen hur goda de nu än var! Eller hur mycket de nu skulle främja kärleken... Visserligen sägs det att vägen till en mans hjärta går genom magen. (Men det är då man i ilska ska karva ut det med en sked, det går enklast den mjuka vägen genom magen ;) )


1 kommentar:

BP sa...

För att vara ärlig så föredrar jag dina cupcakes från igår. Å du har helt rätt med din argumentation såklart. Ja å medans jag ändå håller på så gillar jag inte mazariner och har aldrig smakat en cupcake. Å då bor jag ändå i 08. Måste bero på att jag är en saltis och ingen sötis. Ibland (som idag i regnet) slank det ner nå't som jag ska blogga om på måndag, tror jag.