måndag 24 september 2012

Promenad och mera möte


Vaknade imorse utav att solen drev iväg dimman ungefär samtidigt som Tonåringarna försvann till bussen. Småttingarna var riktigt samarbetsvilliga och hoppade glatt iväg till sina skolor. =) Underbart. Själv passade jag på att först handla och sedan ta en promenad för att njuta av vädret. Med nya skavsår till följd! Hur ska jag någonsin kunna komma igång med mina regelbundna promenader igen när inte fötterna tål några skor? Och då är det ändå nya, bra träningsskor som jag köpt (och fått utprovade efter mina ankfötter). Jaja, så småningom så... Men det vore ju skönt om jag slapp skavsår så att jag faktiskt kan promenera de dagar då resten av kroppen tillåter!

Underbart blå himmel, högtryck och inte så mycket värk, kan inte vara bättre!



Resten av dagen försvann i vanlig ordning. På kvällen var det återigen föräldramöte i Lilla Staden (så Pappan fick åka tur och retur för att ta hand om sina ungar, tack för det), den här gången handlade det om Tonåringens klass och information inför gymnasievalet.

För en gångs skull ett ganska givande föräldramöte! Matteläraren var inne och pratade om sin oro över betygen i klassen, hon var rädd för att många elever skulle behöva lämna henne utan betyg. Hon visade var man kan hitta gamla nationella prov för eleverna att träna på (de nationella proven i alla ämnen är nästa termin), hon delade ut studieplanerna och tryckte på hur viktigt det är att vi pushar på och uppmuntrar barnen hemifrån. I övrigt diskuterades skolmaten (IGEN), prov, läxor och de nationella proven som redan nu hänger som en svart massa över eleverna. (Jag är dock inte orolig för att min dotter INTE ska klara proven, men stress, utfall och panikångest kommer bli en stor del av vardagen nästa termin i det Shannarianska hushållet.)

Andra delen av mötet handlade om gymnasiet. Vilka linjer som finns och hur gymnasieskolan numera är uppbyggd. Det är verkligen inte som när en annan gick gymnasiet då det mesta funkade som på högstadiet, man läste sina ämnen i tre år och hade möjlighet att höja sitt betyg. Nej, nu är det uppbyggt som på uhniversitetsnivå med kurser och kurspoäng samt slutbetyg efter varje delkurs (som man sen inte kan förbättra). På ett sätt bra, när man har gjort en sak så är det klart, men ack så stressande att veta att man får slutbetyg varje gång en kurs närmar sej slutet! Det är inte konstigt att så många av dagens ungdomar är utbrända innan de når myndig ålder!

Inga kommentarer: