måndag 3 september 2012

Livspusslet har tagit fart igen

Måndag! Nu har vi hunnit ett par veckor in på skolterminen och verkligheten har sprungit ikapp rejält!

Vi började dagen med att försova oss, i alla fall jag och de små barnen eftersom tonåringarna uppenbarligen njöt av lugnet och helt glömde bort att väcka sin trötta mamma innan de försvann till bussen! Jag funderar allvarligt på att göra rutin av att gå upp en halvtimme innan det är dags för Bröderna Bus att gå till skolan. Jag menar, de gick upp, klädde sej, åt, borstade tänderna och packade ner sin frukt utan minsta knorr. Utan stress också... Mycket bättre än de mornar där de får tid över och då lyckas fastna i tv:n, en lek eller rentav i ett spel!

När sen småttingarna skulle köras iväg till en förskola en mil bort (deras "dagis" har planeringsdag och är således stängd) så knackade snickaren på dörren. Han brydde sej inte ens om att titta på de två trasiga dörrarna utan bar bara upp två nya och bytte ut dem! Kanon! Mamman hann även prata med fastighetsskötaren om propproblemet och mögellukten i sonens rum. En fuktmätning och en elektriker bokades.

Efter att ha lämnat två gladskitar (som enbart tyckte att omväxling är spännande) på det "dagis" som tog emot dem över dagen så for Mamman hem för att trycka i sej lunch och sedan bege sej till jobbet.

När jag skulle kliva iväg till jobbet så närapå krockade jag med elektrikern i dörren. Aldrig, på alla år jag bott här, har hjälpen infunnit sej så snabbt! Skönt att förhoppningsvis slippa byta proppar i tid och otid. =)

Då de små befann sej en mil bort idag så blev det svårt för Tonåringen att hämta hem dem, därför var det meningen att mormor skulle hjälpa till med den saken. Nu blev hon tyvärr sjuk, vilket innebar att Syster kusinmamman istället fick fara från Hålan efter jobbet och in till Lilla Staden för hämta upp sin son och yngsta systern (samt grejja med lite annat) för att sedan vända och plocka upp mina små juveler och köra dem hit (och därefter åter bege sej de nästan tre milen tillbaka till Lilla Staden och sitt hem) till Tonåringen. Tack för hjälpen älskade systrar!

När jag nådde hemmets lugna vrå, efter en bra dag på jobbet, så hade alla barn redan ätit kvällsmat så jag kunde sätta mej och bara prata med de små en stund innan det var dags att sova! Skönt!!!

Nu ligger de i sitt rum och snart sover de alla fyra (hoppas jag), själv ska jag ta en tidig kväll!

Inga kommentarer: