lördag 24 mars 2012

Inga planer, en dag full av aktiviteter

Vaknade denna morgon upp till ytterligare en underbar vårdag med klarblå himmel och strålande solsken. Jag älskar när ljuset och värmen återvänder, jag älskar mina barn också, men kan helt ärligt påstå att jag inte riktigt diggar att de går upp samtidigt som solen. ;) Blir lite bättre nu när klockan ska fram en timme. =)

Idag hade vi inga planer alls förutom att vi skulle ha en härlig slappardag. Vi började således dagen med att mysa runt i nattsärk, käka sen frukost i soffan och bara gosa.

Vid elva hade dock barnen tröttnat och börjat klättra på väggarna i ett desperat försök att ta sej ut ur hemmets lugna vrå. Bara att klä sej och gå ut!

Förmiddagsfika ute på gården. Lillen ÄLSKAR den rosa jackan som han fått av lilla storasyster... Hmmm... Inte mammas favoritfärg, men men, vill han ha den så får han väl det! =)

Sexåringen lyckades rota fram en keps och kände sej lagom cool!

Snufflan visade att hon kan äta lördagsgodis och gå baklänges samtidigt. Det gick jättebra... I alla fall i fem meter. ;)

Medan barnen roade sej i vårvärmen så passade jag på att sluka ett par kapitel i ännu en bok.

Naturligtvis kunde jag inte slita mej från avtryckaren på kameran så här kommer mera vårblommor. Samma sak varje vår! =D



Lyckades efter många om och ben (samt lite klättring) fånga en fjäril på kort också. =D

Sminkning med asfaltskritor! Snyggt!?

Mormor bjöd på glass! Tack säger alla små troll!!!

De stora kidsen kom med sin farsa strax efter lunchtimmen var förbi och han stannade kvar i några timmar. Pratade, var med och handlade och lagade mat.

En härligt god wok på fläskfilé och diverse grönsaker serverad med cous-cous. Smakade smaskens! Tack för maten goa du!

Efter maten tog jag itu med disken, Storabarnspappan for hem till sitt och småttingarna roade sej med att dekorera små plastkrukor och så krassefrön.

Gröna "muggar" fick ögon och munnar innan de fylldes till två tredjedelar med tidningspapper (blir svårt att klippa krassen om man sår den på botten).

Överst lades ett lager med bomull och därefter fylldes det på med vatten och frön.

"Titta mamma vad fint det blev!"

När disken var klar försvann alla ut igen. Efterrätten, bestående av jordgubbar och grädde, intogs i kvällssolens sken.




De två största barnen gav sej ut på en cykeltur runt byn för att försöka sälja muffinsformar och tulpaner för Tonåringens spanskagrupp i skolan. Jag kan inte för min värld förstå hur den som bestämmer vad som ska säljas kan tro att ett 15-pack svenska tulpaner ska gå att sälja för 79 riksdaler när man kan få tre 10-pack i affären (även de svenska) för nästan lika mycket!? Stackars Tonåringen lyckades bara sälja tre förpackningar med muffinsformar (ca: 200 formar för en knapp hundring)

De små barnen fortsatte att leka tills solen gick ner.

Kast med studsboll i skjul! Uppenbarligen en mycket roande aktivitet som kan hålla både små och mellanstora pojkar sysselsatta i närmare en timme. =)

Sexåringen cyklade och cyklade och cyklade medan Snufflan bjöd på den ena rätten efter den andra. Just här serveras sockrade pannkakor med strössel! =D

Efter en lång och härlig dag ute så blev det kvällsfika inne. När de två minsta fått på sej nattkläderna bad jag dem lägga sej i sina sängar och vänta medan Bröderna Bus kissade och borstade tänderna. När jag hade dukat av bordet och grabbarna var klara tog jag boken och gick in i barnrummet. Därinne låg de två minsta och sov som små stockar! Underbart!!! Efter att ha läst ett par kapitel för pojkarna så somnade de lika snällt. Hoppas nu att alla sover hela natten! =D (Även Stora Brorsan har krupit i säng.)

Själv ska jag läsa lite till i boken, som är jättebra (av någon konstig anledning så har jag läst en dålig bok eller så i hela mitt liv), och sen blir det kvällen för mej med. OM nu Tonåringen behagar hitta sin säng någon gång! ;) Ha en underbar natt gänget!

1 kommentar:

Sandra sa...

Allt blir så mycket lättare med sol och värme. Och i af den här mamman blir en snällare och gladare mamma av sol och värme.
Sandra