måndag 25 februari 2013

Hypnotiserad?

Jag kan inte förstå hur en bok kan vara så... så... beroendeframkallande. Med en handling baserad på en sadomasochistisk romans mellan en, minst sagt, mystisk ung miljardär och en vanlig flicka som håller på att ta examen, är oskuld och jobbar extra för att få livet att gå ihop så verkade böckerna inte vara något för mej. Tillslut föll jag för trycket och beställde hem dem ändå. (Detta trots att jag läst en hel hoper recensioner om hur dålig den är, sexistisk, kvinnoförnedrande och blablabla, kan dock hålla med om att boken kunde blivit bättre om språket inte varit så... vad ska jag kalla det... upprepande!?)

Boken är skriven på ett rappt och för mej tilltalande sätt. Den är skriven från tjejens perspektiv och samtidigt som man följer handlingarna i boken så är hennes samvete och hennes inre (sex)gudinna personifierade och man får hela tiden följa deras tankegångar och veta vad de "gör" i hennes huvud. Trots att jag ännu inte läst hela första boken så har jag skrattat gott åt dessa tre personligheter som ryms i en och samma kvinna. ;)

Hela tiden hålls man nyfiken på vad som format denna Christian Grey till att bli den person han är, sakta men säkert så skalas lager av lager bort och titeln ("Fifty shades of Grey" eller "Femtio nyanser av honom") verkar referera till alla de skiftningar i humöret som finns hos honom. Det är nog den här nyfikenheten och den ideologiska maktkamp som pågår boken igenom som gör att jag har svårt att släppa boken ifrån mej.

Något jag dock funderar över är hur boken ska kunna filmatiseras (vilket jag har hört att det finns planer på). Hur ska man kunna hitta en man som kan spela Christian Grey? En man så perfekt utseendemässigt och som kan gestalta alla dessa sidor? Hur ska man hitta en man som kan mäta sej med alla de bilder som kvinnor runt om i världen skapat av honom? För trots att boken beskriver både sex, känslor och miljöer väldigt detaljrikt så är denna mannen inte lika väl beskriven. Intressant... För det andra undrar jag hur man i en film ska kunna förmedla Anastasia Steels alla personligheter och tankar som de för med sej? Och för det tredje undrar jag i vilken genre filmen kommer att hamna? Porrhyllan?

Ovan nämnda bok är orsaken till att jag inte fått ett skit gjort här hemma på den tiden som förflöt mellan att barnen lämnades på "dagis" och fritids fram tills det var dags för mej att gå till jobbet. Ehrm... Således har jag inget att egentligen skriva om idag! ;)

Bröderna Bus hälsade på Mamman på jobbet då de gick från fritids och Åttaåringen hade med en present till Mamman. En tavla, en ram med två glasskivor i som han målat så att det blev lite som en 3D-bild. Tack gullungen min!


När Mamman kom hem så var alla barn ombytta och mätta, Mamman kunde sätta sej och mysa med dem en stund innan de kröp i säng och nu ska Mamman ta med sin bok och krypa ner i sängen! =)

3 kommentarer:

BP sa...

Nu börjar jag nästan bli nyfiken på boken. Jag menar om du för en gångs skull skriver ett "dagens" och inte ett "halvveckans" om bara boken så...;-)

BP sa...

Glömde ju säga - tavlan är helt suverän. Sälj den för stora pengar hos Bukowskis:-)

Sherlock sa...

Jag läste böckerna på engelska innan jul.. Har gjort mig helt koko...
SÅ, opåverkad var jag inte.
Jag älskar böcker, för utom att det blir väldigt upprepat när man sträckläser.. Men de är ju så beroendeframkallande. Haha