fredag 7 juni 2013

Sista dagen

Sista dagen i Spanien har nått sitt slut. I morgon efter frukosten går färden hem igen. Jag längtar efter barnen där hemma, men hade gärna stannat ett par dagar till. ;)

Efter ytterligare en onyttig frukost ville några av tjejerna göra hennatatueringar så jag och en annan mamma följde med dem för att göra det.


Därpå följde lunch på hotellet innan vi begav oss med tåg mot Barcelona och idag var det jag som höll i trådarna tillsammans med en till vuxen. Åka tåg och buss är väl inte så svårt tänkte jag när det började diskuteras taxi hit och dit.

Sagt och gjort. Det köptes biljetter till tåget och en kvart senare satt alla på tåget mot Barcelona.


Framme på stationen lyckades vi få vi ta reda på med vilken buss vi skulle ta oss till shoppingcentret L'illa och med vilken buss vi sen skulle ta oss vidare till området där Barcelona hade världsutställning 1929 samt köpte biljetter.

 En pytteliten del av köpcentret som erbjöd precis allt man kan tänka sej!



 Jag strosade runt på matmarknaden en stund, intressant och mysigt. Massor av doftupplevelser!

Av någon konstig anledning så lyckades jag och "mina" tre tjejer hamna inne på en porrbutik. Gissa om tjejerna höll på att fnittra ihjäl sej och om personalen tyckte det var aningens konstigt med en lugn Shannara som snällt strosade efter tjejerna och log åt deras skrattattacker?!

Shop til you drop! Primark blev dagens favoritbutik fylld med billiga kläder!

Efter några timmar på L'illa så for vi vidare mot kvällens skådespel på Montjuic. Vi stannade till vid en gammal tjurfäktningsarena som byggts om till shoppingcenter för att äta middag på väg upp mot den magiska fontänen.






När klockan slog nio så startade fontänerna högst upp och sen fylldes det på hela vägen ner (tyvärr var det svårt att få med allt detta på bild), musiken startade (relativt modern popmusik) och sen var det bara att njuta. Ungarna och vi vuxna var som trollbundna allihop! =D







En dryg halvtimme senare så promenerade vi mot tågstationen igen och samlades på rätt perrong.


Därefter blev något fel...

Tåget kom in på stationen, precis i rätt tid och alla klev på, men när dörrarna stängdes så frågade en dam var vi skulle hela högen. "Santa Susanna" svarade en av tjejerna artigt varpå damen sa att vi var på fel tåg. Plötsligt blev det ett väldigt liv, barnen och de andra vuxna skrek vi är på fel tåg och rusade mot dörrarna som stängdes efter att tre personer hunnit av. En snäll karl ryckte i nödbromsen och jag lyckades (tillsammans med en medpassagerare) få upp två dörrar så alla kom av. Jag strosade lugnt av sist, efter att ha räknat ihop hela skocken medan de flög av tåget. Vilken syn!

När nästa tåg rullade in på stationen så kollade jag både en och två gånger så att det var rätt tåg och räknade snällt ihop oss alla 21 medan vi klev ombord. =)

Nu är vi åter på hotellet, alla befinner sej äntligen på sina rum och det packas för fullt. Om några timmar är det dags att åka hem. Jag hade gärna stannat ett tag till, men jag längtar efter mina kärlekar därhemma också!

1 kommentar:

BP sa...

Vilka bilder! Å vilka minnen för dig och N när ni åter anländer till Hålan. Dessa minnen kan ni leva på länge! Å shoppingcentret var ju något som du inte ens hittar i Stockholm.
Hoppas du inte får en alltför stor kulturkrock, jag menar kulturchock när du lander på hemmaplan.
Vilket fantastiskt äventyr ni har varit med om. Är så otroligt glad för din skull!