måndag 14 oktober 2013

Dataintrång, stulna konton och flytande pepparkaka!

Jag hade egentligen tänkt och lägga ut ett inlägg för över en vecka sen, meeen när jag startade datorn förra söndagen så krånglade datorn. Den gick knappt att starta och när jag väl kom in i den så var den hur seg som helst. Jag gav upp och sket i allt.

På onsdagen gjorde jag ett nytt försök att sparka liv i datorn, men konstaterade att den nog börjar bli gammal så jag startade upp den andra datorn och började med att försöka öppna min mail. Då upptäckte jag att kontot var låst på grund av obehörigt användande. Panik! Gjorde allt jag kunde för att komma in och återta kontot som spottat iväg virus åt höger och vänster (förlåt om någon av er öppnat länken och blivit smittad, men det är inget jag kunnat styra över).

Efter ett dygn hade jag lyckats bevisa för microsoft att jag var ägare till kontot och fick tillbaka min mail. Då visade det sej att hela min dator kapats. Man hade försökt använda min paypal bland annat. Tack och lov så hade ICA-banken spärrat kontot direkt då användaren av min paypal inte ens befann sej i Sverige! En stor eloge för det!!!

Nu är datorn kollad, rensad och varenda lösenord har bytts ut. Bara att vänta i trettio dagar och hoppas på att det inte dyker ner några räkningar från något företag som Net on Net och Ellos. Det har varit en stressig vecka!

Nu följer en hel massa bilder från den 5-13/10. =)


Lördagen den 5/10-13 var det fotbollsavslutning med prisutdelning, korv, disco och godisfrossa för ungefär 60 ungar!



På söndagen efter så började vi med god frukost och sedan försvann Mamman till jobbet och kom hem några timmar senare. På så vis slapp hon både matlagning och tvätt! ;) ;) ;)


För en vecka sedan, förra måndagen, så följde Mamman med (nästan)Åttaåringens klass på utflykt till Hösås hela förmiddagen och sen jobbade hon resten av dagen. =)






På tisdagen var jag och Lillen hemma och grejade lite och lagom till Stora Brorsan kom hem så bakade vi pizza. Tonåringen åkte hem till sin far som fått lägenhet i Stora Staden och stannade där till på fredag. Underlättar mycket för henne att kunna bo där också när hon går i skolan där nu!

På onsdagen så lämnades ungarna och sedan tog Mamman en höstpromenad med kameran innan hon besökte VC och lämnade prover samt fick en ny läkartid (till idag).







I fredags var det ingen vanlig dag för det var Snufflis födelsedag! När solen började gå upp så smög Mamman och syskonen in i barnens rum och väckte henne med paket på sängen. =)


Man piggnar till snabbt när man upptäcker att man har magen full med paket! ;)

Tänk vad lyxigt att ha en kompis som bor "dörr-i-dörr" så att man blir än mer firad innan det är dags att gå till skolan!

Till middag beställde födelsedagsbarnet pizza med skinka och ananas. Mamman bakade snällt det! Till sej själv gjorde Mamman pizza med Low carb-tortillabröd som botten och med tomatpuré, bananer, tomater, mozarella och bearnaissås på. Hur gott som helst!!!

När kvällen kom så var det dags för dotterns specialbeställda tårta! Den skulle ha chokladpudding, vaniljkräm, grädde, marsipan, rosor, chokladsås, godis och jordgubbar i och på sej!


Mamman lyckades nog ganska bra! ;)

När kalaset var undanstädat så blev det supermys i Mammans säng framför tv:n tills barnen började somna. ;)

I väntan på att barnen skulle komma in i sina egna sängar så passade Mamman på att fota bevis på att även brallorna i strl 42 börjar bli stora! ;)

När klockan passerat två på natten mellan fredag och lördag så kom Pappan hit med Tonåringen som hellre ville hem till Mamman efter klassfesten än sova någon annanstans. Tack Pappan för att du agerade nattaxi! =)

På lördagen vaknade familjen till ytterligare en underbar soluppgång utanför fönstret vid Mammans säng.

Efter frukosten (som Mamman piffade upp med de färska jordgubbar som blev över dagen innan) och dusch lämnades Pappan av i djupa skogen medan Mamman tog med de fyra små och Stora Brorsan för att åka till Stora Staden med Kusinen och Kusinmamman (via Lilla Staden för att hämta ut paket).

Mammorna och Stora Brorsan shoppade lite på IKEA medan fem trollungar lekte i "småland" och sedan avslutades den vistelsen med lite mat och glass. =)

Ett besök på Stadium för att köpa träningsskor åt Bröderna Bus samt Stora Brorsan (som alla tre börjat träna i skidklubben här i Hålan) resulterade även i ett träningsbälte och ett nytt pumalinne till Mamman. Även Lager 157 besöktes innan färden gick vidare mot Frödingshöjd för att lämna Stora Brorsan hos sin far och kolla in hans nya lägenhet och hur och var Tonåringen bor i veckorna när hon väljer att åka dit.

Klockan sex stod Mamman äntligen hemma på parkeringen (med två barn mindre då (snart)Åttaåringen följde med Kusinen hem) och andades ut då hon läste ett sms om att kvällens tjejkväll var inställd. ;) Mamman var helt slut!

När barnen kommit i säng så satte Mamman på en film, åt en god sallad med kräftstjärtar och drack ett glas vin till det! Underbart gott!

Igår var det bara lugnt, inget jobb, inga måsten (förutom tvättstugan) och inga planer. Mamman passade på att prova det nya lokavattnet med smak av julen till cupcakesen (fyllda med kanelstekta äpplen och vaniljtopping) som Tonåringen och Nioåringen bakat. Pepparkaka i flytande form var en konstig upplevelse, men ändå inte äckligt... Hmmm...


När kvällen kom samlades alla barn ihop, Lillan hämtades hos Söta tjejerna nere på gatan, Stora Brorsan skjutsades hem av sin far och Pappan såg till att (snart)Åttaåringen kom hem från Lilla Staden och Kusinen. Mamman tog en kort promenad i lyktstolparnas sken innan det var dags för kvällssagan och sen somnade alla ungar snällt.

Sist, men inte minst, i går kväll så kånkade Mamman ner alla barnens cyklar i källaren. Trots att Mamman inte alls är rädd för spindlar och andra småkryp (förutom tvestjärtar) så hajade hon till när ovanstående besökare satt på väggen där cyklarna parkerades.

Idag har Mamman tillbringat hela förmiddagen hos läkaren och nu ska hon rusa till jobbet. Ikväll är det föräldramöte på dagis så tonåringarna får slita lite extra! ;)

Just ja, den här veckan rasade vågen 2,1 kg ner efter att ha stått helt stilla i två veckor. GOTT!!! Nu fatts bara 300 g så är jag nere UNDER 80 kg!!! Det var 20 år sen sist!!! =)

Ha nu en go kväll alla, eller vecka, eller månad... Vi får se när jag tycker upp här igen! Puss & Kram godingar!

1 kommentar:

BP sa...

Vilken helt fantastisk bildkavalkad:-) Ibland får manhelt enkelt vänta på nå't gott - ja du kan ju talessättet.
Shit med datorn och alltkrångel - grrrrr.
E:s tårta var vacker (och inte rosa, tack;-) och jag är väldigt impad över dig. Duktig tjej!
Grattis till stl 40 snart! Vad var det jag sa - 38 borde vara den realistiska målsättningen. Jag ser då inga problem - inte du heller eller hur!!!?
Å den där håriga spindeln såg ut som en minivariant av fågelspindeln. Jag utgår iskallt ifrån att den nu befinner sig i spindelhimlen;-)