tisdag 29 september 2009

Vinter? Det är ju september än...


Efter en något lugnare natt än gårdagens så kliver alla upp innan klockan ringer och bänkar sej vid frukostbordet prick klockan sju (förutom RockingQueen som måste vara värst och åt frukost redan klockan tjugo över sex)... Vilken underbar morgon, vad kan gå fel med en sån start???

Solen skiner från klarblå himmel, trots att gårdagens kväll bjöd på åska, och jag går till köksfönstret och tittar ut. Först ner på parkeringen och sen upp mot skyn innan blicken snabbt vandrar tillbaka till bilarna... VA? WHAT THE F*** Grannen står och skrapar sin ruta frentiskt och gräsmattan har antagit en vit, gnistrande ton... En snabb kik på termometern avslöjar en temperatur nära noll trots att klockan är över halvåtta.

Lite smått panik får jag i detta läge då de varmaste plaggen i lägenheten är en bunt munkjackor och en å annan jeansjacka... Kränger snabbt på mej kläder för att förpassa mej upp på vinden och bestiga mount kartongrest. Jag har ett ganska så stort vindsutrymme som råkar vara så fullt att inte ens en mus har svängmån därinne...

Hinner precis snappa åt mej vindsnyckeln innan Godingen vaknar med ett illvrål i kudden (jaaa, jag vet att nyfödingar INTE ska ligga på mage, men jag vill också sova) och kräver omedelbar framkastning av mjölklagren och alla som ammat en bebis nån gång vet vem som har makten i familjen!


Efter amning och blöjbyte och med en klocka som flåsar mej i nacken sätter jag den stora tjejen på att vagga vagn och lyckas ta mej ut i trapphuset med en svans bestående av två kalsongnissar, en blöjfis och en halvrakad lurvig katt och upp till vindsdörren... Kliver över en kartong kattsand och en fodertunna och får precis plats att sätta ner fötterna mellan två golvfläktar, därifrån vidare upp på två bananlådor för att börja gräva i en annan stapel bananlådor (tackar min lyckliga stjärna för att alla kartonger faktiskt är märkta med rätt innehåll) och lyckas få fram lite varmare jackor... Bestämmer mej för att i helgen ska vinden städas och höst/vinterkläder och skor ska få flytta en våning ner (måste bara rensa den garderoben här nere som allt ska in i först).

Och vet ni vad? Jag lyckas få iväg båda de stora barnen till skolan i tid och de små nästan i tid... Och jag hann på mitt möte på sekunden sånär. Men jag hann tyvärr inte att diska, vilket innebär att disken kommer att stå på bänken och håna mej fram till middagen! (Eftersom jag egoistiskt nog inte tänker göra ett skit här hemma idag förutom att ta hand om lillen. Tvättvikning, diskning, dammsugning och bäddning får vänta tills efter kaoset återuppstått runt tre då alla bänkar sej kring matbordet)

Undrar vad resten av dagen kommer att bjuda på? För tillfället är här tyst på barnaskrik (fram till 14,00 då tre av fem små huliganer ska hämtas upp), Godingen ligger i sin säng och pratar med en bok och snörvlar... Stackarn har åkt på sin första förkylning och hostar och snorar, tror han har lite feber med och säkert ont i halsen för det har jag!

"Det är bättre att springa genom eld än att gå"

1 kommentar:

jessica sa...

kikar in, såg din adress på FL