onsdag 15 september 2010

Tv-spel borde bli gratis till alla

Min sexåring påminde mej just om ett samtal vid kvällsmaten häromdagen...

"Mamma, kommer du ihåg den andra kvällen?"
"Vilken kväll?"
"När storebror pratade om sångerna på skolan och krig."
"Ja, det minns jag"
"Mamma, jag har tänkt på det med krig. Varför har dom ihjäl barn? Varför dödar dom varandra?"
"Ja, du älskling. Jag vet inte varför världen är så vriden?"
"Tv-spel borde bli gratis till alla så kan de skjuta varandra på låtsas istället och sen pussa och krama sina barn istället för att sätta bomber på dem eller sätta dem i skogen med ett gevär!"

Ungen är SEX år och har redan funderingar på hur man fixar global fred! Vad ska det bli av honom?

Upptakten till dessa tankar skedde i förrgår kväll då elvaåringen kom hem från skolan, stolt över att ha gissat rätt på musiken. Vi satt alla tillsammans, åt och samtalade.

"Vad var det ni gissade på då?"
"Två låtar, 'Jag hade en gång en båt' och 'Inatt jag drömde', vi skulle gissa när de gjordes och jag gissade rätt."

De små barnen ville höra vad det var för låtar så Mamman gjorde tvärtemot konstens alla regler och sjöng vid matbordet, MED mat i munnen periodvis. ;)

Det ena ledde till det andra och snart hade diskussionen förflyttat sej från vad ord i låtarna betydde (jag har frågvisa barn, vad är ruff, vad är köl, vad är konvolut?) till bomber över Hiroshima och vidare till dagens krig. Alla de fyra större barnen var med och både frågade och svarade varandra. En givande stund! Kunskap är KUL!

För att forma framtiden måste man känna till historien...

Inga kommentarer: